Robert Sarah: A csönd ereje II. fejezet bevezető és 160. gondolat
Isten hangja nem beszél, de hangja kivehető
"Ó, boldog és igen boldog lélek, aki megérdemled, hogy vonzódj Istenhez és Isten által úgy, hogy a Lélek Istenben való egysége révén a Lélek egyedül Istent szereti, és nem valami személyes jót, és csak Istenben szereti magát. {...} <Akarom, hogy amint te és én egy vagyunk, ők is legyenek egy mibennünk!> (Jn 17,21) Íme, ez a vég, ez a beteljesedés, a tökéletesség, a béke és az Úr öröme, öröm a Szentlélekben, íme , a csönd az égben." (vö.Jel 8,19).
Saint-Thiery Vilmos, részlet az istenhegyi testvéreknek írott levélből
Nicolas Diat:
Thomas Merton jól ítéli meg a Sign of Jonas (Jónás jele) című művében, "hogy a beszéd problémája a bűn problémája. A csönd kérdése pedig a szeretet kérdése. Honnan tudhatja valaki, hogy írnia kell, vagy nem, szóljon, vagy nem, hogy szavai és csöndje jók-e, vagy rosszak, életet, vagy halált idéz-e elő, ha nem érti a nyelvek kétféle elválasztását egymástól, a bábeli nyelvmegoszlást, amikor az embereket nyelvük szerint választották szét gőgjük miatt?
És ott van Pünkösd tüzes nyelveinek szétoszlása, amikor a Szentlélek csak egy nyelvet ismerő embereket küldött arra, hogy a föld minden nyelvén beszéljenek és minden embert egységre vezessenek, <hogy egy legyenek bennünk, Atyám, amint Te énbennem és én őbennük!> (vö. Jn 17,21-22). A Szentlélek hatására ők maguk lettek a tűz (utalás a Jeremiás szövegre!), mely átjárta egész Jeruzsálemet (vö.Jer 20,9). És Isten megnyilatkozott általuk. Isten csöndesen bennük marad - ez az egyetlen ok, amely felhatalmaz a beszédre - ,de Ő az is, aki igazol egy tömény isteni szót, akkor, amikor az a csöndből születik, és hamarosan visszaadja a lelket a csöndnek."
Hogyan értsük Isten csöndjének misztériumát, amelyet annyi embernek oly nehéz volt elfogadnia a törénelem folyamán?
Robert Sarah bíboros:
Sok kortársunk nem tudja elfogadni Isten csöndjét. Nem fogadják el, hogy Istennel másként is lehet kapcsolatba lépni, mint szavak, gesztusok, vagy konkrét és látható cselekvések által. Márpedig Isten a csöndje által beszél. Isten csöndje beszéd. Az Ő igéje a magányosság.
Isten magánya nem távollét, magában az Ő lényében van, az Ő csöndes transzcendenciájában.
"Ó, boldog és igen boldog lélek, aki megérdemled, hogy vonzódj Istenhez és Isten által úgy, hogy a Lélek Istenben való egysége révén a Lélek egyedül Istent szereti, és nem valami személyes jót, és csak Istenben szereti magát. {...} <Akarom, hogy amint te és én egy vagyunk, ők is legyenek egy mibennünk!> (Jn 17,21) Íme, ez a vég, ez a beteljesedés, a tökéletesség, a béke és az Úr öröme, öröm a Szentlélekben, íme , a csönd az égben." (vö.Jel 8,19).
Saint-Thiery Vilmos, részlet az istenhegyi testvéreknek írott levélből
Nicolas Diat:
Thomas Merton jól ítéli meg a Sign of Jonas (Jónás jele) című művében, "hogy a beszéd problémája a bűn problémája. A csönd kérdése pedig a szeretet kérdése. Honnan tudhatja valaki, hogy írnia kell, vagy nem, szóljon, vagy nem, hogy szavai és csöndje jók-e, vagy rosszak, életet, vagy halált idéz-e elő, ha nem érti a nyelvek kétféle elválasztását egymástól, a bábeli nyelvmegoszlást, amikor az embereket nyelvük szerint választották szét gőgjük miatt?
És ott van Pünkösd tüzes nyelveinek szétoszlása, amikor a Szentlélek csak egy nyelvet ismerő embereket küldött arra, hogy a föld minden nyelvén beszéljenek és minden embert egységre vezessenek, <hogy egy legyenek bennünk, Atyám, amint Te énbennem és én őbennük!> (vö. Jn 17,21-22). A Szentlélek hatására ők maguk lettek a tűz (utalás a Jeremiás szövegre!), mely átjárta egész Jeruzsálemet (vö.Jer 20,9). És Isten megnyilatkozott általuk. Isten csöndesen bennük marad - ez az egyetlen ok, amely felhatalmaz a beszédre - ,de Ő az is, aki igazol egy tömény isteni szót, akkor, amikor az a csöndből születik, és hamarosan visszaadja a lelket a csöndnek."
Hogyan értsük Isten csöndjének misztériumát, amelyet annyi embernek oly nehéz volt elfogadnia a törénelem folyamán?
Robert Sarah bíboros:
Sok kortársunk nem tudja elfogadni Isten csöndjét. Nem fogadják el, hogy Istennel másként is lehet kapcsolatba lépni, mint szavak, gesztusok, vagy konkrét és látható cselekvések által. Márpedig Isten a csöndje által beszél. Isten csöndje beszéd. Az Ő igéje a magányosság.
Isten magánya nem távollét, magában az Ő lényében van, az Ő csöndes transzcendenciájában.