Új humanizmus Jézus Krisztusban (Ferenc pápa tanítása)
2015.
november 10. Ferenc pápa az „Új humanizmus Krisztus Jézusban” címmel beszédet
intézett az olasz katolikus egyház nemzeti kongresszusának 2500 résztvevőjéhez
november 10-én, a firenzei Liliomos Szűz Mária székesegyházban.
(kivonat)
…A meghalt és feltámadt Jézus
arcának szemlélése az, ami helyreállítja emberségünket, az élet fáradalmaitól
darabjaira esett és a bűn által megsebzett emberségünket is. Nem szabad
hatástalanítanunk Krisztus arcának hatalmát. Az arc az ő transzcendenciájának a
képe. Ő a misericordiae vultus. Engedjük, hogy nézzen minket. Jézus a mi
humanizmusunk. Engedjük, hogy szüntelenül nyugtalanítson bennünket a kérdése:
„Ti mit mondotok, ki vagyok?” (Mt 16,15)...
…Mit
látunk, amikor nézzük az ő arcát? Mindenekelőtt egy „kiüresített” Isten arcát,
egy olyan Istenét, aki szolgává tette magát, akit megaláztak, és aki engedelmes
volt a halálig (vö. Fil 2,7). Jézus arca hasonlít sok megalázott, rabszolgává
tett, kiüresített testvérünk arcához. Isten magáévá tette az ő arcukat. És ez
az arc néz minket…. Ha nem leszünk kicsinyek, nem láthatjuk meg az ő arcát. …
Krisztus
Jézus érzelmeit” (Fil 2,5) szeretném bemutatni. Ezek nem a lélek elvont,
múlandó érzései, hanem azt a belső, forró erőt jelképezik, amely képessé tesz
minket arra, hogy éljünk és döntéseket hozzunk…
Melyek
ezek az érzelmek? Ma legalább hármat szeretnék bemutatni.
Az
első érzelem az alázat. „Mindenki teljes alázattal tartsa kiválóbbnak
a többieket önmagánál” (Fil 2,3)... Isten dicsősége, mely ott ragyog a
betlehemi barlang alázatosságában vagy Krisztus keresztjének gyalázatában,
mindig meglep minket...
Egy
másik érzelme Jézusnak, amely alakot ad a keresztény humanizmusnak, az
önzetlenség. „Senki se keresse [csak] a maga hasznát, hanem másokét
is” …Ha a szívünk gazdag és egészen el van telve önmagával, akkor ott már nincs
helye Istennek. Kérlek titeket, kerüljük el, hogy „bezárkózzunk a hamis
védelmet nyújtó struktúrákba, a törvényekbe, amelyek kérlelhetetlen bírákká
változtatnak minket; olyan szokásokba, amelyekben nyugodtnak érezzük magunkat”
(Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 49). Az a kötelességünk, hogy egy jobb
világért dolgozzunk és küzdjünk. A Szentlélek indíttatása miatt a mi hitünk
forradalmi hit. Követnünk kell ezt az indíttatást, hogy kilépjünk önmagunkból
és Jézus evangéliumának megfelelő emberek legyünk. Bármely élet az odaadási
képességén múlik. Ez az a pont, ahol felülmúlja önmagát, ahol termékennyé
válik...
Egy
további érzelme Krisztus Jézusnak a boldogság. A keresztény
boldog ember, az evangélium öröme tölti el. Boldogmondásaiban az Úr kijelölte
nekünk az utat. Ha azon járunk, akkor elérhetjük a legigazibb emberi és isteni
boldogságot. Jézus arról a boldogságról beszél, amelyet csak akkor tapasztalunk
meg, ha lélekben szegények vagyunk…. ha nem nyitjuk meg szívünket a Szentlélek
előtt, ezek a boldogmondások botorságnak tűnnek, mert nem visznek „sikerre”
minket. Ahhoz, hogy „boldogok”, legyünk, hogy érezzük a Jézus Krisztus
barátságából fakadó vigasztalást, meg kell nyitnunk a szívünket. A boldogság
fáradságos vállalkozás, amelyhez lemondás, meghallgatás és tanulás tartozik, és
amelynek gyümölcsei csak később érnek be, de egyedülálló békével ajándékoz meg
minket: „Ízleljétek és lássátok, mily jó az Úr” (Zsolt 34,9)...
…Ha az egyház nem sajátítja el Jézus érzelmeit, akkor
elveszíti célját és létértelmét. Ha viszont elsajátítja, akkor képes lesz
küldetésének teljesítésére. Jézus érzelmei arra figyelmeztetnek minket, hogy
szomorú egyház lenne, amelyik önmagára és saját érdekeire gondol. Végezetül a
boldogmondások tükröt tartanak elénk, amelyben megnézhetjük, hogy helyes úton
járunk-e: ez a tükör nem hazudik!
…Tehát
akkor mit kell tennünk, atyám? – kérdezitek. Mit kér tőlünk a pápa?
Nektek
kell eldöntenetek: nép és pásztorok együtt. Én ma egyszerűen arra hívlak
titeket, hogy emeljétek fel fejeteket, és nézzetek még egyszer az „Ecce
Homo”-ra, amely itt van a fejünk felett. Álljunk meg, és nézzük a jelenetet.
Térjünk vissza Jézushoz, akit itt mindenki bírájaként látunk. Mi történik majd,
amikor „az Emberfia dicsőségében eljön, és vele mind az angyalok, s akkor majd
leül dicsősége trónjára” (Mt 25,31)? Mit mond nekünk Jézus?
Ezt
is mondhatná: „Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől
nektek készített országot! Mert éhes voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam,
és adtatok innom. Idegen voltam, és befogadtatok. Nem volt ruhám, és
felruháztatok. Beteg voltam, és meglátogattatok. Börtönben voltam, és
fölkerestetek” (Mt 25,34–36). …De a következőt is mondhatná Jézus: „Távozzatok
színem elől, átkozottak, az örök tűzre, amely az ördögnek és angyalainak
készült! Mert éhes voltam, s nem adtatok ennem. Szomjas voltam, s nem adtatok
innom. Idegen voltam, s nem fogadtatok be. Nem volt ruhám, s nem ruháztatok
fel. Beteg és fogoly voltam, s nem jöttetek el meglátogatni” (Mt 25,41–43).
A
boldogmondások és az utolsó ítéletről imént felolvasott szavak segítsenek
minket, hogy életszentségben tudjuk élni a keresztény életet. Kevés, egyszerű,
de gyakorlatias szó! Két tartóoszlop: a boldogságok és az utolsó ítélet szavai.
Adja meg az Úr a kegyelmet, hogy megértsük ezt az üzenetét! …
A
püspököktől azt kérem, hogy legyetek pásztorok.
Semmi
többet: pásztorok. Ez legyen az örömötök: „Pásztor vagyok.” A nyájatok, a
hozzátok tartozó emberek fognak megtartani titeket. Nemrég olvastam egy
püspökről, aki elmesélte, hogy csúcsidőben metrón utazott, és akkora tömeg
vette körül, hogy nem tudta, mibe kapaszkodjon. Jobbról-balról taszigálták, ő
pedig az emberekbe kapaszkodott, hogy ne essen el. És így az jutott eszébe,
hogy az imádságon kívül a nyája, az emberek azok, akik segítik, hogy egy püspök
talpon maradjon.
Semmi
és senki ne vegye el tőletek annak örömét, hogy népetek megtart titeket! Mint
pásztorok ne bonyolult tanokat prédikáljatok, hanem az értünk meghalt és
feltámadt Krisztus hirdetői legyetek! A lényegre, a kérügmára figyeljetek!
Ennél az örömhírhirdetésnél nincs semmi szilárdabb, mélyebb és biztosabb. De
Isten egész népe legyen az, aki hirdeti az evangéliumot, nép és pásztorok.
Erről a lelkipásztori aggodalmamról részletesen írtam az Evangelii gaudium
apostoli buzdításban (vö. 111–134).
…A
szegények
iránti megkülönböztetett szeretet „a keresztény szeretet gyakorlásában
különleges előjog biztosítása, amelyről az egész egyházi hagyomány tanúskodik”
(II. János Pál pápa: Sollicitudo rei socialis enciklika, 42). Ezt a
megkülönböztetett szeretetet „bennfoglaltan tartalmazza a krisztológiai hit
abban az Istenben, aki értünk szegénnyé lett, hogy gazdaggá tegyen minket
szegénysége által” (XVI. Benedek pápa: Beszéd a Latin-Amerikai és
Karib-szigeteki Püspökök V. Általános Gyűlésének megnyitó ülésén)…
Különösen
is felhívom figyelmeteket a párbeszéd és a találkozás képességére.
A párbeszéd nem tárgyalást jelent… keressük a közös jót mindenki számára; hogy
közösen vitázunk, sőt mondhatnám, hogy közösen még meg is haragszunk egymásra,
hogy a mindenki számára legjobb megoldáson gondolkodunk. Sokszor előfordul,
hogy a találkozás konfliktusba ágyazódik. Ahol párbeszédet folytatnak, ott
konfliktus keletkezik: logikus és előre látható, hogy így legyen. Nem szabad
félnünk tőle, sem letagadnunk, hanem el kell fogadnunk. „El kell fogadnunk,
hogy a konfliktust el kell viselni, és egy új folyamat összekötő láncszemévé
kell feloldani és átalakítani” (Evangelii gaudium, 227).
De
mindig emlékeznünk kell arra, hogy nincs olyan hiteles humanizmus, amely ne
venné figyelembe a szeretetet mint az emberek közötti kapcsolatot, legyen az
személyközi, meghitt, szociális, politikai vagy szellemi kapcsolat. Ez az
alapja a párbeszéd és a találkozás szükségességének, hogy másokkal együtt
építsük a polgári társadalmat…
a
párbeszéd legjobb módja nem az, amikor beszélgetünk és vitázunk, hanem az,
amikor közösen csinálunk valamit, közösen hozunk létre valamit,
közösen szövünk terveket: de nemcsak a mieinkkel, katolikusokkal, hanem minden
jóakaratú emberrel közösen.
És
attól való félelem nélkül, hogy a minden igazi párbeszédhez szükséges exodust
végbevisszük. Különben nem lehetséges megérteni a másik oldal érveit, és azt
sem lehet teljesen megérteni, hogy a testvér többet számít az álláspontoknál,
amelyeket távolinak ítélünk a mi hiteles bizonyosságainknál. A testvér!
De
az egyháznak
világos választ kell tudnia adni a politikai vitákban felmerülő fenyegető
kérdésekre is: ez az egyik formája annak a sajátos segítésnek,
amellyel a hívők hozzá tudnak járulni a közös társadalom építéséhez. A
hívők állampolgárok…. A nemzet nem egy múzeum, hanem egy
folyamatosan épülő kollektív mű, ahol éppen egymástól eltérő
dolgokat kell közösbe tenni, beleértve a politikai vagy vallási hovatartozást
is.
A
keresztény humanizmus, melyet meg kell élnetek, radikálisan képviseli, hogy
1.
minden embernek istengyermeki
méltósága van,
2.
az emberek között szoros testvéri
kapcsolatot épít,
3.
megtanít a munka [fontosságának]
megértésére,
4.
megtanít a teremtett világban mint
közös otthonunkban élni,
5.
okokat szolgáltat az örömre és a
humorra, a még oly sokszor nagyon kemény élet közepette is.
Bár
nem nekem kell megmondani, hogyan kell megvalósítani ezt az álmot, engedjétek
meg, hogy egy útmutató javaslatot adjak a következő évekre:
1.
minden közösségben, minden
egyházközségben és intézményben,
2.
minden egyházmegyében és
egyházkerületben,
3.
minden régióban
próbáljátok
elindítani – szinodálisan – az Evangelii gaudium elmélyítését,
i.
hogy az alapján gyakorlati
kritériumokhoz jussatok és megvalósítsátok rendelkezéseit,
ii.
különösen a szerint a három-négy
pioritás szerint, amelyeket ezen a kongresszuson fogalmaztok meg.
Biztos
vagyok abban, hogy képesek vagytok kreatív mozgásba lendülni,
hogy konkretizálni tudjátok ezt a tanulmányozást.
Fordította: Tőzsér Endre Forrás: Vatikáni Sajtóközpont Magyar Kurír