Ferenc pápa üzenete a 2015. évi missziós világnapra
A
2015. évi Missziós Világnapot a Megszentelt Élet Évének keretében tartják meg,
s ebből nyer ösztönzést az imára és az elmélkedésre. Valóban: ha minden
megkeresztelt ember arra kapott meghívást, hogy tanúságot tegyen Urunkról,
Jézusról és hirdesse az adományként kapott hitet, ez különösen is igaz az
Istennek szentelt életet élő személyekre, mivel a megszentelt élet és a misszió
között szoros a kapcsolat. Jézus követése, amely meghatározta a megszentelt
élet létrejöttét az Egyházban, válasz a hívásra, hogy vegyük fel a keresztet és
kövessük Őt, vegyünk példát arról, ahogyan ő átadta magát az Atyának, ahogyan
előttünk járt a szolgálat és a szeretet tetteivel, ahogyan elveszítette életét,
hogy újra megtalálja azt. És minthogy Krisztus egész élete missziós jellegű, az
Őt szorosan követő férfiak és nők teljes mértékben magukra öltik ezt a
jellegzetességét.
A
missziós dimenzió, amely az Egyház természetének velejárója, benne rejlik a megszentelt élet minden
formájában¸ és el nem hagyható belőle anélkül, hogy a karizma csorbát ne szenvedne
ezáltal. A misszió nem erőszakos térítés vagy puszta stratégia: a misszió a hit
„nyelvtanához” tartozik, elválaszthatatlan tőle annak számára, aki meghallja a
Szentlélek hangját, amint felszólítja: „Gyere!” és „Menj!”. Aki Krisztust
követi, az mindenképpen misszionáriussá válik és tudja, hogy Jézus „vele együtt
jár, vele együtt beszél, vele együtt lélegzik, vele együtt dolgozik. A missziós
feladat közben érzi maga mellett az élő Jézust” (Evangelii Gaudium, 266).
A
misszió nem más, mint szenvedélyesen
szeretni Jézus Krisztust és ugyanakkor szenvedélyesen
szeretni az embereket. Amikor megállunk imádkozni a keresztre feszített
Jézus előtt, felismerjük szeretetének nagyságát, amely méltóságot kölcsönöz
nekünk és támogat bennünket. Ugyanakkor érezzük, hogy a szeretet, amely átszúrt
szívéből árad, Isten egész népére és az egész emberiségre kiterjed, és ebből
értjük meg, hogy Ő fel akar használni bennünket is, hogy egyre közelebb
kerüljön szeretett népéhez (vö. uo., 268) és mindazokhoz, akik őszinte szívvel
keresik őt. Jézus missziós parancsa: „Menjetek!” vonatkozik az Egyház mindig
megújuló missziós feladataira és helyzeteire. Az Egyházon belül mindenki meg
van hívva az Evangélium hirdetésére életünk tanúságtételével. Különösképpen a
megszentelt életet élőkre vonatkozik, hogy hallgassák
a Szentlélek hangját, amely arra hívja őket: jussanak el a missziók nagy peremvidékeihez,
olyan emberek közé, akikhez még nem jutott el az Evangélium.
Az
Ad gentes zsinati határozat kihirdetésének
ötvenedik évfordulója arra szólít fel bennünket: olvassuk el újra és gondoljuk
végig ezt a dokumentumot, amely jelentős
missziós lendületet adott a megszentelt élet intézményeiben. A szemlélődő
közösségekben Lisieux-i Szent Teréz alakja került előtérbe és szólította meg a
szerzeteseket. Ő a missziók védőszentje: az ő személye mutatja meg a bensőséges
kapcsolatot a szemlélődés és a misszió között. A világban tevékenykedő számos
szerzetesrend számára a II. Vatikáni Zsinat hozott missziós szemléletet, amely
rendkívüli módon nyitott az ad gentes missziók
irányába, és gyakran egybekapcsolódott ez a távoli, az evangelizáció során
megismert országokból és kultúrákból érkező testvérek befogadásával ezekbe az
intézményekbe: mára már elterjedt az „interkulturalitás” a megszentelt életben.
Éppen ezért sürgető, hogy a misszió eszményét visszahelyezzük középpontjába,
Jézus Krisztusba, aki azt kívánja, hogy teljesen adjuk oda önmagunkat az
Evangélium hirdetéséért. Ezzel kapcsolatban nem létezhetnek kompromisszumok: az, aki Isten kegyelméből befogadja a
missziót, az hivatott a misszióért élni. Ezeknek az embereknek a számára, a
világ sokféle perifériáján, Krisztus hirdetése az ő követésének módjává válik
és ő kárpótolja őket fáradozásaikért és nélkülözéseikért. Minden törekvés, hogy
valakit eltérítsenek ettől a hivatásától, még ha nemes lelkipásztori, egyházi
vagy humanitárius igényből fakadó szándék vezérli is, nem egyeztethető össze az
Úr személyes hívásával, hogy valaki az Evangéliumot szolgálja. A missziós intézményekben a képzést
végzőknek a feladata, hogy világosan és becsülettel rámutassanak az élet és a
cselekvés ezen távlatára, és hogy hitelesen végezzék el a valódi missziós
hivatással rendelkezők kiválasztását. Főként a fiatalokhoz fordulok most, akik még képesek a bátor tanúságtételre
és nagylelkű vállalkozásokra, olykor szemben haladva az árral is: ne engedjétek, hogy elvegyék tőletek a
valódi misszió álmát, Jézusnak olyan követését, amely a teljes önátadással
jár. Lelkiismeretetek titkos mélyén tegyétek fel magatok számára a kérdést,
miért választottátok a missziós szerzetesi hivatást és mérjétek fel, hogy
készek vagytok-e elfogadni mint szeretetből fakadó adományt az Evangélium
hirdetésének szolgálatában. Ne feledjétek, hogy az Evangélium hirdetése, még
mielőtt az azt nem ismerők szüksége volna, a Mestert szerető ember szükséglete!
Napjainkban
a missziónak szembe kell néznie a kihívással, hogy minden nép szükségét érzi a saját gyökereihez való visszatérésnek és
saját kultúrája megőrzésének. Meg kell ismernünk és tisztelnünk kell más
hagyományokat és filozófiai rendszereket is, és el kell ismernünk minden nép és
minden kultúra számára a jogot, hogy saját hagyományából merítsen erőt Isten
misztériuma megértéséhez és Jézus Evangéliumának befogadásához, amely a
kultúrák számára fényt jelent és egyben az erőt, amely képes átalakítani
ezeket.
Ennek
az összetett helyzetnek a tükrében feltesszük a kérdést: „Kiknek szól elsősorban az Evangélium hirdetése?” A válasz világos,
és magában az Evangéliumban bukkanhatunk rá: a szegényeknek, a kicsinyeknek, a
betegeknek, azoknak, akiket gyakran lenéznek és elfelednek, azoknak, akik nem
tudják viszonozni (vö. Lk 14,13-14).
Az az evangelizáció, amely elsősorban őfeléjük fordul, Isten országának a jele,
amelyet Jézus akart elhozni a számunkra: „Egyértelműen állítanunk kell, hogy
elszakíthatatlan kapcsolat van hitünk és a szegények között. Soha ne hagyjuk
őket magukra!” (Evangelii gaudium,
48). Ennek különösen is világosnak kell lennie azon személyek számára, akik a
missziós megszentelt életben élnek. A szegénységi fogadalommal azt választják,
hogy Krisztust követik ezen preferenciájában, nem ideológiailag, hanem úgy,
ahogyan ő tette: azonosulva a szegényekkel, együtt élve velük a mindennapi élet
esetleges körülményei között, lemondva mindenfajta hatalom gyakorlásáról, hogy
a legutolsók testvérei lehessenek s hogy elvigyék számukra az Evangélium örömének
tanúságát és az Isten szeretetének kifejeződését.
A
keresztény tanúságtétel érdekében, hogy az Atya szeretete megmutatkozzék a
kicsinyek és a szegények között, a megszentelt életet élőknek elő kell
segíteniük, hogy a világi hívők is jelen
legyenek a missziós szolgálatban. Már a II. Vatikáni Zsinat kijelentette:
„A világi hívek működjenek együtt az Egyházzal az evangélium hirdetésében, és
mint tanúságtevők és élő eszközök vegyenek részt az Egyház üdvösségszerző
küldetésében” (Ad gentes, 41). Szükséges,
hogy a misszionárius szerzetesek egyre bátrabban megnyíljanak azok felé, akik
készek velük együttműködni, akár csak rövidebb időszakokra is, hogy
tapasztalatot szerezzenek ezen a területen. Ezek a testvéreink arra vágynak,
hogy osztozzanak a keresztségben kapott
missziós hivatásukban. A missziók házai, szervezetei olyan természetes
csatlakozási pontok, ahol fogadni lehet őket, és emberi, lelki és apostoli
támogatást lehet nyújtani számukra.
Az Egyház missziós
intézményei és művei teljes mértékben azoknak
a szolgálatában állnak, akik nem ismerik Jézus Evangéliumát. Hogy ezt a célt
hatékonyan meg lehessen valósítani, szükségük van a szerzetesek karizmájára és
missziós elkötelezettségére, ugyanakkor a megszentelt életet élőknek is
szüksége van a szolgálat szervezetére, amely Róma püspöke részéről a koinonia (szeretetközösség) biztosításának
kifejezése, hogy az együttműködés és a szinergia (összedolgozás) a missziós
tanúságtétel részét képezzék. Jézus azt mondta, hogy a tanítványok egysége a
feltétele annak, hogy a világ higgyen (vö. Jn
17,21). Ez az összetartás nem jelenti a jogi-szervezeti alárendeltséget
bizonyos intézményekkel szemben, vagy a sokféleséget ösztönző Lélek
fantáziájának lefojtását, hanem arra szolgál, hogy hatékonyabb legyen az
evangéliumi üzenet átadása és közös szándék formálódjon, ami ugyancsak a Lélek
gyümölcse.
Péter
utódának Missziós Műve az egyetemes
apostoli küldetés látóhatárát jelenti. Ezért szüksége van a megszentelt élet számos karizmájára,
hogy ezen a széles horizonton végezze az evangelizációt, kellő jelenlétet
biztosítva a határokon és a már elért területeken.
Kedves
testvéreim, a misszionárius szenvedélyének középpontja az Evangélium. Szent Pál
ezért mondhatta: „Jaj nekem ugyanis, ha nem hirdetem az evangéliumot” (1 Kor 9,16). Az Evangélium az öröm, a
felszabadulás, az üdvösség forrása minden ember számára. Az Egyház tudatában
van ennek az ajándéknak, ezért nem fárad bele, hogy szüntelenül hirdesse
mindenkinek azt, „ami kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit a szemünkkel
láttunk” (1 Jn 1,1). Az Ige
szolgáinak – a püspököknek, papoknak, szerzeteseknek és világiaknak – az a
küldetése, hogy mindenkit kivétel nélkül személyes kapcsolatba hozzanak
Krisztussal. Az Egyház missziós tevékenységének hatalmas területén minden
megkeresztelt ember hivatásának része, hogy személyes helyzetének megfelelően a
lehető legjobban megélje a missziót. Erre az egyetemes hivatásra adott nagyvonalú
választ kínálnak fel a megszentelt életet élő férfiak és nők, intenzív
imaéletükkel, az Úrral és megváltó művével tartott szoros kapcsolatukkal.
Miközben
Szűz Mária, az Egyház édesanyja és a missziós lelkület példaképe szeretetébe
ajánlom mindazokat, akik az Evangélium hirdetésén fáradoznak, akár ad gentes, vagyis távoli népek között,
akár saját területükön, bármilyen életállapotban, szívből adom mindnyájatokra
apostoli áldásomat.
Vatikán,
2015. május 24., Pünkösd ünnepén
FERENC pápa