MAI KÉRDÉSEK, BIBLIAI VÁLASZOK, DÉR KATALIN MŰSORA
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves
hallgatóim az Egyház ezekben a hetekben, vasárnaponként Pál apostolnak az első
korintusi levelét olvassa, különösen a 12. fejezettől kezdődő részt, amely a
Biblián belül a legtöbbet mondja el a Szentlélekről. Ugyanis Pál egészen
egyedülálló kinyilatkoztatásokat kapott a Szentlélek személyéről, működéséről
az emberben, adományairól, a karizmákról, és a legfontosabb karizmáról, a nem
emberi, nem földi, hanem isteni eredetű szeretetről, az agapéról. Ez a rész, a
szeretet himnusz a levél 13. fejezetében, ebben az évben, éppen a január 31.-i
olvasmány, vasárnapi olvasmány tárgya. Kezdem azzal, hogy az üdvtörténetben vannak fordulópontok. A legfontosabb fordulópontok
pedig azok, amikor döntően, döntően megváltozik Isten jelenléte az emberek
között. Isten jelenléte – héber szóval: a sekina – az, központi fogalom a
zsidó vallásban. Amikor ez a sekina elhagyta a jeruzsálemi templomot minden
összeomlott, amikor pedig oda visszatért minden helyreállt. De, ma is ez a
legnagyobb áldás, amit keresztény kívánhat, Isten jelenlétében élni. Isten
jelenlétének, a sekinának a biblia szerint négy formája volt eddig a
történelemben. Ádám és Éva Istennel együtt élt az Édenkertben. Ez az első, az
első jelenlét, ez közvetlen volt és személyes volt. Miután a bűn elszakította
az embert ettől a jelenléttől, távol került Istentől, és Isten pedig őtőle.
Mert Isten a bűn után is fenntartja a világot, fenntartja, de személyes
jelenlétét, dicsőségét, azt, egy időre visszavonta belőle. Ám, elkövetkezett a
második fajta jelenlét ideje, Isten szóbeli kinyilatkoztatása, az Ószövetség.
Isten ekkortól szava által volt jelen. Szava pedig megmutatta az Ő erkölcsi
lényét, jellemét, akaratát, de nem tárta fel teljesen a személyiségét, egyfajta
leplezett jelenlét volt ez. Isten harmadik, és legmagasabb rendű jelenléte az
volt, amikor Jézus Krisztusban emberré lett, és köztünk lakozott a földön. Ebben
a jelenlétben, különösen Jézus halálával és föltámadásával hát lehullott az a
bizonyos lepel. A szentély kárpitja meghasadt, és mi födetlen arccal szemléljük
Istent. Végül, negyedszer abban az új világkorszakban, amelyben az első pünkösd
óta élünk, és amelyet az egyház korának nevezünk Istennek megint újfajta
sekinája, jelenléte valósult meg. Most Szentlelke által van jelen
Eucharisztiában, Igében, Szentségekben. Jelenlétének ez az utolsó formája Krisztus
második eljöveteléig, és egyben a legteljesebb jelenlét, a legteljesebb. Mert a
Lélek az Atya és Fiú kölcsönös szeretetéből származik, és így a teljes
Szentháromság van velünk. Jézus feltámadása és mennybemenetele után megkezdte
főpapi, közbenjáró szolgálatát, aminek eredménye, tudjuk, a Szentlélek küldése.
Aki máshogyan van velünk, mint ahogyan az ember Jézus volt jelen a tér és idő
korlátaiba zárva az Ő földi tanítványaival. És Jézus el is mondta, hogy a
Szentlélek nem jöhet el ameddig Ő, a második isteni Személy, a Fiú el nem
távozik a földről. Mert a Lelket természetesen csak onnan tudja elküldeni ahol,
a lélek van, odafentről Istentől, Istentől. Márpedig múlhatatlanul szükséges Őt
elküldenie írja Pál, ebben az első korintusi levélben a 2. fejezet 10-es
versétől kezdve, azért, hogy a Lélek megismertesse Isten bensőjét, legmélyebb
gondolatát, tervét, elrejtett bölcsességét. E titokzatos, Isten bensőjébe
elrejtett bölcsesség nem más, mint a kereszt, a megfeszített Krisztus titka, és
írja Pál Isten benső dolgai, ezek kívülről nem láthatók, szemben a teremtésben
megmutatkozó bölcsességével, amelyik látható a természetben, és valamennyire
föl is tárható. De a megváltás titka, az viszont Isten belső dolga, amit
folytatja Pál, nem ismer senki csak Isten Lelke, aki Isten bensőjében van. Ez
az elrejtett bölcsesség valósult meg Jézus kereszthalálában, feltámadásában.
De, hogy mi az értelme, a jelentősége, mi volt Isten célja a kereszttel –
mindez, csak akkor érthető, amikor Isten kinyilatkoztatta a Lélek által az
embereknek, az apostoloknak, az első pünkösdkor. Maga az esemény, a kereszt
látása, a Feltámadott látása önmagában nem érteti meg Isten ezen elrejtett
bölcsességét, csak a Szentlélek képes megvilágítani. Isten tehát a Lélekkel ezt
a saját legbenső gondolatát adta át az embernek, ahogy Pál írja: mi azt a
Lelket kaptuk, amely Istenből van, figyelem Istenből, Isten Lelkét. Aki egyedül
ismeri az Ő belsőjét, és titkát, mi pedig csak általa, a Lélek által
ismerhetjük. Na, most, hogy ezt mi megkaptuk, ez, ez olyan hallatlan
misztérium, hogy Pál ugyanebben a levélben – tehát első korintusi levél 12.
fejezet, 11-es és 12-es versében próbálja egy hasonlattal megvilágítani, hogy
értsük – azt mondja, ki ismeri egy ember belső dolgait, ha nem az ember lelke,
amely benne van. Nos, éppen így, Isten belső dolgait sem ismeri senki csak az
Isten Lelke, így Pál. Ha egy ember elmondja nekem az ő életbevágó, legbelső dolgait,
pusztán attól, hogy elmondta és én hallottam, még nem értem meg ezt, csak
akkor, ha bele élem magam, bele lépek, bele helyezkedem az ő bensőjébe, a
lelkébe, ami végtelenül nehéz, tudjuk. No, Isten belsőjébe pedig, viszont aztán
semmiképpen nem tudunk így belehelyezkedni, ahogy egy másik emberbe. Ezt maga
Isten teszi lehetővé, Ő maga adja az Ő bensőjéből való Lelket, bensőjéből
egyenesen a mi bensőnkbe. Mi azt a Lelket kaptuk ismétlem Pál szavait, amely
Istenből van, nem Istentől egyszerűen, hanem a bensőjéből. És ez a csoda
mindenkivel megtörténik, aki kéri – Lukács evangélium 11. fejezet 13-as verse
szerint – aki kéri, Jézus nevében mind megkapja. Tehát, Isten a Szentlélek
ajándékát azért adja, hogy megismerjük az Ő legbenső gondolatát, a megváltás tervét.
De nemcsak ezért, hanem, hanem folytatja Pál azért is, idézem, hogy megismerjük,
amit Isten még nekünk ajándékozott, tehát a további ajándékait, amelyeket
szintén csak a Lélek segítségével tudunk befogadni. Ezek, tehát a Lélek
adományai: erő, az értelem, a bölcsesség lelke meg a többi, illetve a
Szentlélek gyümölcsei szeretet, öröm, békesség, türelem, jóság, hűség,
szelídség, jámborság. Így is mondja Pál, itt a levél 2. fejezet 9-es versében,
milyen számtalan és fölfoghatatlan az ajándékoknak az a sokasága és nagysága,
amelyeket Isten nekünk készített. Jézus élete és halála nyilvános esemény volt,
feltámadása és mennybemenetele ellenben nem, nem nyilvános, azt a Lélek tudatja
és érteti meg. Hogy pedig miképpen, egy ideális esetet mutat be erről az
Apostolok Cselekedeteinek a 2. fejezete. Na, itt úgy van, hogy Szent Péter –
miután betelt Szentlélekkel – egyszerre a bensőjében értette meg azt, amit a
fejével addig is tudott, a szemével addig is látott, de a Lélek eljötte előtt
nem értett egy szót sem, pedig a feltámadt Jézust addig is látta. Na, most
megértette, és nyomban hirdetni kezdte, mégpedig figyeljük csak milyen szép
rendben. Megértett öt dolgot, öt dolgot értett meg mondjuk. Megértette
elsősorban a konkrét helyzetet, hogy ami most történt – az első pünkösdön – az a
régi prófécia beteljesedése, az történt mondja, amiről Joel prófétált, kiáradt
a Szentlélek. Apostolok Cselekedetei 2. fejezetéről beszélek tehát, ez van a 15.
verstől a 22-es versig Péter beszédében. Másodszor megértette húsvét lényegét,
az összefüggést Jézus halála és föltámadása között, idézem: Akit ti megöltetek,
azt Isten feltámasztotta, 23-as, 24-es vers. Harmadszor megértette az írásokat,
hogy mindez szükségszerűen történt, Isten végzéséből, és már Dávid is erről
prófétált, 25-31. versig beszél erről Péter. Negyedszer megértette, hogy a
feltámadott azonos azzal, akit a világ, a zsidóság és a rómaiak által képviselt
pogányság együtt, együttes erővel feszített keresztre. Ezt, ugyanezt a Jézust
támasztotta fel most Isten, mondja a 32. versben. Végül ötödször megértette
azt, amiről annyi vita és találgatás folyt Jézus földi életében, hogy kicsoda
is Ő, Úr és Messiás. Azt mondja, Őt Isten Úrrá és Messiássá tette, 36-os vers.
Egyszóval, amikor a Lélek kiáradt Péter az egész üdvtörténelem lényegét értette
meg, mindent, és nemcsak fejben, hanem oly mélyen a bensőjében, hogy totál
azonosult, eggyé lett vele, elfogadta, mint önsorsát, elfogadta mikor így szólt,
hogy: Mi mind az Ő tanúi vagyunk, ez a mi életünk, 32-es vers. Nahát így, így
működik a Lélek, aki az Atyával és a Fiúval egylényegű, de különálló isteni
személy, aki Jézus életében, majd az apostolok cselekedeteiben többször is önálló
személyként nyilvánul meg. Mégis azt, hogy a Lélek személy, sokan – még keresztények
közül is – nagyon nehezen tudják felfogni. Az Atya, a Fiú igen, ők személyek, na
de a Szentlélek, Ő hogy lehet személy, hogy lehet? A próféták sem személyként,
hanem például tűzként látták megjelenni Isten királyi széke előtt, vagy Jézus a
széllel szemlélteti, mert ugyanúgy láthatatlan, és a jelenlétét csak bizonyos
jelek mutatják.
Amikor galamb képében szállt le Jézusra, hát
az állatot, azt a madarat senki nem azonosította a Szentlélekkel és így tovább,
és így tovább. Tehát, olyan személyeket, hogy Atya vagy Fiú ismerünk a földi
életben, de olyan személy, akihez a Szentlelket lehetne hasonlítani, személy,
olyan nincsen a földön. Ezért még a teológiában is sokszor tagadták, meg
vitatták azt, hogy a Lélek személy volna. Ám, de a Biblia a Szentlelket
egyértelműen úgy írja le, mint aki személy, személyiség jegyei vannak: tudása,
kommunikációs képessége, cselekvő ereje, akarata és érzelme, érzelmi élete,
hogy most csak ezt az ötöt említsem. Ezek személyiség, személyi tulajdonságok.
Lássuk sorban őket. Első, a Szentléleknek van tudása – mondja Pál a levélben –
mert, kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, ha nem az ember lelke,
amely őbenne lakik, őbenne van, azonképpen Isten dolgait sem tudja senki, csak
Isten Lelke, ahogy ezt már olvastuk. Sőt a Szentlélek mindentudással bír,
hiszen ismeri Isten dolgait, ezért képes tanítani, vezetni minket. Isten
mindentudásának része a jövő ismerete, és Jézus pedig a Szentlélekről állítja
ezt, a János evangélium 16. fejezetében. Hogy, amikor eljő az Igazság Lelke,
elvezérel majd titeket minden igazságra, mindent tud. Mert – folytatja Pál –
nem önmagától szól, hanem azokat szólja, amiket hall, és az eljövendőket
megjelenti nektek. Tehát a Szentlélek, mint személy képes azután át is adni ezt
a tudását más személyeknek – hát, ugye ez csak személyek között lehetséges.
Ezért vannak úgynevezett ismeret ajándékai a Léleknek úgy, mint a tudomány,
Isten tudásának a beszéde, a bölcsesség beszéde, a lelkek megkülönböztetése.
Ezek által Isten mindentudásának egy-egy darabkája nyilvánul meg az emberben,
aki rendelkezik e karizmák valamelyikével, és ez hallatlan, ez csodálatos dolog.
Másodszor a lélek tud kommunikálni – szintén a János evangélium 16-ban
olvassuk, hogy – nem önmagától szól, azokat szólja, amiket hall. Tehát a
Szentlélek hall és szól, magyarul kommunikál. Sokszor előfordul a Bibliában az
a kifejezés: ezt mondja a Lélek. Például a zsidókhoz írt levélben: amint a
Szentlélek mondja: ma, ha az Ő szavát halljátok – mármint Isten szavát – meg ne
keményítsétek a szíveteket, zsidó levél 3-as fejezet, 7-es, 8-as vers. Tehát a Lélek
beszél. A Szentléleknek ezért vannak úgynevezett beszédajándékai is. Ezek a nyelveken
szólás, annak magyarázása, a prófétálás karizmája és a tanítás, a hit
tanításának a karizmája. Hát mindez a Szentlélek kommunikációs képességén
alapszik. Harmadszor a Biblia beszél a Szentlélek erejéről, amely azonos a
Mindenható erejével. Ezért a Szentlélek jelenléte megmutatkozhat erő
megnyilvánulásokban is, csodákban. Az isteni eredetű csoda olyan esemény,
amelynek nem természetes, materiális oka van, hanem természetfeletti
spirituális oka. A Szentlélek képes felfüggeszteni a természet törvényeit, és a
természetben Isten akaratának megfelelő változást, csodának nevezett eseményt
létrehozni, hogyha akarja. De e képességével nagyon ritkán él, csak rendkívül
indokolt esetekben. Úgyhogy már meg sem lepődöm azon, hogy a Szentlélek, mint
személy ezt is át tudja adni más személyeknek. Így az eddigiekhez az ismeret, a
beszédajándékokhoz hasonlóan vannak erőajándékok is, csodatevő erőket, a
gyógyítás erőit és a hit ajándékát sorolják ebbe a csoportba. Negyedszer, a
Szentléleknek van akarata – idézem megint az első korintusi levél 12.
fejezetéből – mindezeket egy és ugyanazon Lélek cselekszi, osztogatván
mindenkinek külön-külön, amint akarja. Tehát ajándékai szétosztásában a
Szentlélek szuverén akarata érvényesül. Ezért is olyan fontos a vele való
közösség., hogy a Szentlélekkel személyes viszonyt ápoljunk, szomjazzuk,
kívánjuk a jelenlétét. Mert ez a vágy, az Ő akaratát, a Lélek akaratát nagyon
is befolyásolja abban, hogy milyen mértékben adja önmagát, meg ajándékait
nekünk, tehát akarat. És végül az ötödik személyiség jegy az, hogy a
Szentléleknek érzései vannak, Pál figyelmezteti a hívőket, – efezusi levél 4.
fejezet – hogy meg ne szomorítsátok Isten Szent Lelkét, aki által elvagytok
pecsételve a teljes váltságnak a napjára. A Szentlélek a hívők bűne miatt
szomorodik meg, és ilyenkor visszavonul, a Lélek visszavonul, háttérbe húzódik,
nem nyilvánul meg, közbenjáró szolgálatát felfüggeszti vagy –távol legyen –
végleg befejezi. Ez, a Szentlélekkel való kapcsolat végleges elvesztése a
legtragikusabb, ami egy emberrel megtörténhet. És akkor következik be, ha az
ember határozottan, szabad akarata teljes birtokában, önként és végérvényesen
ellene mond a benne működő Léleknek. Elveti ösztönzéseit, ellene cselekszik,
azaz káromolja a Szentlelket. Hogy ez aztán mikor lesz véglegessé egy ember
életében, senki nem tudja, ő maga sem, csak egyedül Isten, a Szentlélek tudja. Jézus azt mondja, minden bűn bocsánatot
nyer, de aki a Szentlelket káromolja, az nem nyer bocsánatot. Hát miért? Nem
azért mert Isten nem akar neki megbocsátani, nem is büntetésről van szó, hanem
a következőről. Ahhoz, hogy az ember Istennel közösségben legyen, üdvözüljön, szüksége
van bűnei bocsánatára, mert Isten a bűnnel nem közösködik és nem alkuszik meg,
Ő szereti a bűnöst, de a bűnt, azt gyűlöli. Viszont kész megbocsátani, de
természetesen csak a megbánt bűnt tudja megbocsátani. Ám aki a Lelket,
Szentlelket veti el, azt veti el, aki egyedül el tudná juttatni bűneinek a
belátására, és megbánására. Na, ezért lehetetlen megbocsátani annak, aki
elutasítja, és kiiktatja a Szentlelket az életéből.
Kedves hallgatóim, Dér Katalint hallották.