DÉR KATALIN:Prófécia a végidőről III. rész
Dicsértessék a Jézus
Krisztus! Kedves Hallgatóim, ebben a sorozatban próféciákat, mégpedig a végső
dolgokról, az úgynevezett végidőről, – tehát a jelen világ végét megelőző
korszakról – valamint az Emberfia második eljöveteléről, és a földi történelem
lezárásáról, Isten országának az elérkezéséről szóló próféciákat olvasunk. Ott
veszem fel a múltkor elejtett fonalat, hogy igaz, hogy Isten a második
adventnek és a világ végének a pontos idejét, azt nem közli, de ad támpontokat
sokat. Három féle próféciát ad arról, hogy mikor van ez az eljövetel közel,
már-már az ajtó előtt. Három ilyen típus van, és ezek közül az egyik, az első
csoportba tartoznak az idők rendjéről szóló próféciák vagy másképpen történeti
vázlatpróféciák, amelyek a próféta korától a második adventig tartó időszak
vázlatát közlik, és a részleteket pedig mellőzik. Tehát egy ilyen történelmi
vázlat ez. Több ilyen is van, ezek ugyan arról szólnak lényegében, csak külön
féle szempontokból. Különleges helyet foglal el köztük Dániel könyve, amelyben
több ilyen áttekintő vagy történelmi perspektivikus vázlatprófécia is van.
Sorozatunkban legközelebb majd a 2. fejezetet olvassuk el Dánieltől, amelyik –
nagyon érdekes – a történelem menetét, mint világbirodalmak, nagyhatalmak
történetét mutatja be, amelyek sorának Isten beavatkozása vet véget, ez a világ
vége. Dániel bizony meglehetősen elhanyagolt, mellőzött szerző a történelmi
egyházakban, pedig a neki sugalmazott próféciák, azok nagyon alapvetőek az
Újszövetség szempontjából, a megváltás szempontjából, az utolsó időknek a
megismerése szempontjából, tehát mindenképpen alapvetőek. És éppen ezért, mivel
Dániel próféciái kiemelt jelentőséggel bírnak, ezért először hadd beszéljek a
próféta személyéről és művéről. Először is mikor írták ezt a könyvet? No, hát
erről két homlokegyenesen ellentétes nézet van forgalomban. Az egyik, a régebbi
eredetű vélekedés szerint Dániel könyvét – de legalább is annak első hat
fejezetét – Dániel írta, Dániel próféta a saját neve alatt, és akkor írta,
amikorra ő maga helyezi a próféciáit, vagyis a VI. században, ekkor. E szerint 602-től,
ugye, azért ez még a VII. század legesleg vége, az 530-as évekig, vagyis a
babiloni fogság alatt működött Babilonban, ahova ő is, mint sokan mások fogolyként
került, egészen fiatalon. Könyvében jövőbe mutató próféciák sora olvasható,
amelyeket 602-től, majd később, az 500-as években kapott, és amelyek attól
fogva, tehát a VI. századtól a jelen világunk végéig terjedő időszakot ölelik
fel – tehát, ilyen abszolút, klasszikus, történeti vázlatpróféciák. Ez az egyik
nézet. Ezzel szemben, a másik elgondolás szerint, a könyvet egy bizonyos Dániel
nevű, a babiloni fogság idejében élt prófétának a nevében, az alakját kölcsön véve,
vagy egyenesen azt kitalálva írta valaki más. Mégpedig a Krisztus előtti II.
században, amikor a Szentföld makedón uralom alatt állt. Konkrétan a zsidó
gyűlölő Antiochus Epifánesz uralkodása alatt, tehát 175 és 164 között Krisztus
előtt, ekkor uralkodott Antiochus. Ez az Epifánesz mindenben, de legfőképpen
vallási, szellemi téren hellenizálni kívánta, vagyis a késő görög kultúra
befolyása alá akarta vonni a zsidóságot. Megszentségtelenítette a templomot,
betiltotta, illetve ugye lehetetlenné tette a vallás alapját jelentő áldozati
kultuszt, amely e miatt 3 évig szünetelt is a templomban. És betiltotta, a
zsidó vallásban oly lényeges, étkezési törvények, meg a sabbat, a szombat
megtartását. E második újabb keletű vélekedés szerint, tehát ekkor, ebben az
időben írták Dániel könyvét azzal a céllal, hogy ebben a helyzetben ellenállásra
buzdítsák az embereket, kitartásra, vallásuk feltétlen, akár vértanúságig menő
megőrzésére buzdítsák, tehát ellenállni a hatalomnak. A Krisztus előtti VI.
század vagy a Krisztus előtti II. század – hát, ugye óriási a különbség – jó
400 év közte. A vitában mindkét oldalon sok tudományos érv hangzott, sőt
hangzik ma is el pro és kontra nyelvi, történeti, logikai stb. érvek, de én
ezekre nem térek ki. Noha a történeti egyházak – és így mi is – többnyire a második,
úgy mond modernebb nézetet, a II. századi keletkezés nézetét vallja, de azért
bizony, hát van itt néhány, nagyon súlyos elvi probléma ezzel kapcsolatban,
legalább is, ami az első hat fejezetet illeti. Olyan elvi problémák, amelyek megkérdőjelezik
azért ezt a késői, II. századi datálást, három. Először, a szerző többször
beszél magáról egyes szám első személyben, én Dániel ezt és ezt láttam, tudtam,
mondtam, hallottam, én Dániel féltem, megrémültem, és így tovább én Dániel. Hát
egyszerűen hazudna a szerző, amikor Dánielnek mondja magát miközben nem Dániel?
A VI. századba helyezi magát? Holott sokkal később élt. Ez lenne a helyzet?
Hát, bizony, azért ezt nagyon-nagyon nehéz elfogadni. Másodszor, ugyanilyen
nehéz elhinni azt, hogy egy bibliai szent könyv szerzője próféciának állítson
be olyan eseményeket, amelyek a leírás idején már réges-régen megtörténtek, és ismertek.
Tehát ilyennek állítsa be, és ennek érdekében, vagyis hát egy hamisítványnak az
érdekében jövő időbe helyezne múltbeli dolgokat, azt állítaná, hogy Isten
sugalmazta neki azt, amit elmond. Dehogy, mind az, amit úgymond jövendöl régóta
tudott dolog már – vagyis hát, ne kerülgessük a forró kását – a kései datálás
gondolata mögött alapjában kimondatlanul, de mégis csak az a meggyőződés sejlik
fel, hogy jövőbe mutató prófécia már pedig elvileg nem létezhet. Hogy Isten nem
ad, nem tud, vagy nem akar adni jövőre vonatozó próféciákat, legalább is olyan
részletes, konkrét próféciákat, amilyeneket itt olvasunk. Nem, hogy ez
lehetetlen, no ezért vonják kétségbe, hogy Dániel, a Krisztus előtti 500-as években,
előre láthatta volna azt, amit a jelen sorozatunk címe is hirdet, és amit
szintén Dániel könyve tartalmaz, hogy mik lesznek ezután, mik lesznek az utolsó
időkben, vagy akár csak 2-300 év múlva. Ezt nem láthatta, szóval ezt kétségbe
vonják. Egyébként még valamit meg kellene, hogy jegyezzek. Bár, a kései,
Krisztus előtti II. századi datálás a modern korban jött divatba, vagyis hát a
XVIII., de főleg a XIX. századtól kezdve, na de, először sokkal régebben
kitalálták ezt, még a Krisztus utáni III. században fogalmazta meg ezt a dolgot
egy pogány ember, egy keresztény ellenes ember, Porfüriosz. Még pedig direkt a
Biblia szavahihetősége ellen hadakozva, Dánielre hivatkozva, hogy lám-lám a
Biblia, az nem mond igazat, meg Dániel nem is Dániel. No, szóval ilyen
forrásból nem biztos, hogy jó dolog nekünk meríteni. Végül harmadszor itt van Dániel
viselkedése a könyvben. A szerző az első fejezetben árulja el a legtöbbet
magáról, – erre majd még később kitérek – de most elég egyetlen kérdés, hogy
vajon Dániel Babilonban tanúsított magatartása eszményként volt odaállítható a
II. századi üldözöttek elé? Hát, nem, semmiképpen. Dániel ugyanis a babiloni
fogságban elfogadta a helyzetét, beilleszkedett az ottani viszonyokba, miközben
vallási, erkölcsi téren megmaradt abszolút, hithű, zsidó embernek, és tehetségének
köszönhetően igen-igen magas rangra jutott a babiloni nagy király, Nebukadnecár
mellett. Hát, miért tette ezt Dániel? Azért, mert meg volt győződve, hogy
Istent meg a hitsorsosai ügyét így tudja szolgálni, és tényleg, tényleg így
volt. Sokan mások is hasonlóan beilleszkedtek a fogságban példát mutatva arra,
hogyan lehet evilági viszonyok közepette a világban maradva is Isten
polgáraként élni. Tehát ez volt a helyzet a VI. században, beilleszkedés. Ezzel
szemben a II. században a makedón uralom, Antiochus Epifánesz vallásüldöző
uralma alatt egyáltalán nem ez volt a követendő példa, hanem épp az
ellenkezője, a mindenáron való ellenállás az istentelen ellenséges hatalomnak.
Oly annyira, hogy 167-ben ki is tört, sőt győzelemre jutott, az úgynevezett Makkabeus
felkelés Antiochus Epifánesz vallásüldöző rendszere ellen. Egy szó, mint száz a
II. században Dánielnek a beilleszkedő viselkedését – hát, semmiképpen – nem lehetett
volna eszményül állítani az akkori, II. századi hívő zsidók elé. Ez, hát ez,
nem szól éppen a könyv II. századi eredete mellett, nem illik abba a korba,
szellemében nem illik oda. A könyv alapján a szerző vagy főhős élettörténete –
akit én, minden ilyen datálási problémától függetlenül, egyszerűen Dánielnek
fogok nevezni – tehát az ő élettörténete röviden a következőképpen alakul.
605-ben került fogságba, jutott Babilonba, 602-ben kapott először prófétai
kijelentést Istentől. Prófétai szolgálata egészen az 530-as évekig tartott,
vagyis Babilon bukásáig, a Babilon helyébe lépő méd-perzsa uralom kezdetéig, Kürosz
koráig, vagyis a fogság végéig, elejétől a végéig. Hát, tény az kedves
hallgatóim, hogy Babilon meg Nebukadnecár a zsidó nép ősellensége volt, de ez
nem homályosítja el azt a másik dolgot, ami szintén tény, hogy Nebukadnecár,
mindemellett az ókornak, a világtörténelemnek bizony nagy alakja volt, és igen bölcs
uralkodó. Hódító politikájának része volt például az, hogy a meghódított népek
fogságba vitt fiai közül a legtehetségesebbeket egy ilyen három éves kiképzésben
részesítette, még pedig azért, hogy hazájukba visszatérve, ottani lakosként, de
lélekben már félig-meddig babiloniként a meghódított területeknek az ügyeit, a
szülőföldjüknek az ügyeit ők intézzék a babiloni hatalom számára. No, hát
Dániel is egy ilyen kiképzést kapott és – ahogy mondtam – úgy döntött, hogy ő
elfogadja, hogy beépül a babiloni hatalomnak a körülményei közé, miközben,
súlyos veszélyek közepette is, ragaszkodott zsidóságához, vallásának
előírásaihoz és erkölcsi elveihez – de beépült közben. Óriási tehetségének
köszönhetően főtanácsos lesz az uralkodó mellett, és ő ezt is vállalja. Azért
vállalja, mert tudja, hogy ő neki Nebukadnecárral van dolga, és Isten rendelte
őt a nagy király mellé, mert célja van ezzel. A könyvből egy eléggé koherens
jellemkép bontakozik ki. Dániel az emberi, földi, és az isteni, égi vélekedés
szerint egyaránt kivételes intellektussal bíró, rendkívül tehetséges, amellett
briliáns diplomáciai érzékkel megáldott, – s mind eközben – Istenhez, Jahvéhoz
élete árán is ragaszkodó embernek mondja – mind Isten, mind az emberek. No, hát
mi a dolga Dánielnek Babilonban, miért kellett ő neki a király, a hatalom
közelében maradnia? Dániel három, az üdvtörténet szempontjából egészen alapvető
feladatot kapott Istentől, amelyeket bámulatos színvonalon teljesített is.
Először, Dániel népének védelmezője lett a fogságban, és oroszlánrésze volt
abban, hogy a zsidók szabadon gyakorolhatták – Babilonban is – a vallásukat.
Oly annyira, hogy a fogságba hurcoltak jelentős része, az nem olvadt be pogány,
vallási környezetébe. Sőt, még a fogság végén, 539-ben is nem kevesen voltak,
akik hazatértek onnan. Nem mindenki, de nem kevesen, hazatértek a világ
legszebb városának tartott Babilonból, a fényűzésből a háború által
lepusztított Szentföldre, ahol csak romok, meg káosz, meg nélkülözés várta őket
és ők hazajöttek. Hát, igen, mert az újjáépítés is alig kezdődhetett meg,
tekintve, hogy a nép fölső rétegével együtt a mesterembereket is elhurcolták,
és ők hazatértek. Hát, ki sem tudom azt mondani, hogy micsoda jelentősége van ennek
a ténynek Isten terve, az üdvtörténet szempontjából. Ez tehát az első feladat,
népének védelmezése. A második az, hogy Dánielnek Babilonban alkalma volt
hirdetni, egy pogány király előtt, az akkori világ feje, Nebukadnecár előtt az
egy igaz Istent. Amit ő meg is tett, és nem is sikertelenül. Nebukadnecár hajlik
rá, hogy hallgasson Dánielre, és nagyon sokat vívódik a Dániel Istene meg a
saját hatalmi gőgje között, amely többszörösen, többször is visszarántja őt
istentelenségébe, de hall Istenről. A harmadik pedig, és ez a voltaképpeni
témánk, hogy Dániel éppen itt, Babilonban kap sorsdöntő próféciákat a jövőről,
és a történelem végéről. Dániel által Isten, már az első nagyhatalomnak, tudtára
adja, hogy mi lesz a vége az Isten nélküli földi uralmaknak. Azért, hogy a
hatalmukat az uralkodók ennek ismeretében gyakorolják. Persze igen-igen
kevésszer fordult elő, hogy valójában ezt tennék a történelem urai. Egyszóval
láthatjuk, hogy Dániel működése hallatlan fontossággal bír, mind a három
területen. Végül röviden még arról szeretnék pár szót szólni, hogy Jézust
mennyire szoros, szellemi kapcsolat fűzte Dánielhez. Erről pusztán csak két
dolgot kell elmondanom. Amikor Jézus idézi Dánielt – már pedig ezt többször
megteszi – például a nagy apokaliptikus beszédében, a Máté evangélium 24.
fejezetének 15-ös versében, tehát idézi Dánielt és hozzá teszi, hogy aki
olvassa, értse meg. Aki olvassa Dánielt, az próbálja meg megérteni. Ezzel Jézus
nagyon erőteljesen Dánielre irányítja a mi figyelmünket is. Még lényegesebb a
Dániel könyvének 7. fejezetében a 13-as és 14-es versben található prófécia, a
felhőben Istenfiaként megjelenő alakról, akinek Isten hatalmat, dicsőséget és
uralmat ad. Hát, kiről beszél itt vajon Dániel? Lényegében az Istenemberről, az
Istenembert, az Istenember fogalmát írja körül bibliai módon. Akit lát, a
látomásában, az az emberhez hasonló, miközben pedig dicsősége isteni dicsőség,
hiszen az égből jön, az ég felhőin közelít, és telj hatalmat kap, emberi és
isteni egyszerre. Dániel az az Ószövetségben teljesen egyedülálló próféta, aki
a Messiást Istenemberként jellemzi. És a csodálatos az, hogy Jézus ezt az
Emberfia megjelölést, ezt elfogadja saját magára nézve, ezt használja
legtöbbször önmaga megjelöléseként, Emberfia, míg az Istenfia vagy Messiás
kifejezéseket ívben kerüli, ha lehet. Hát, ez hatalmas dolog, mert ezzel Jézus
vállalja az ember-fiaságot, az emberséget, egyesíti magát az emberrel. Ezzel is
értésünkre adja azt, hogy ez a Dániel, ez valami hallatlan nagy, óriási dolgot tudott
Őróla. Ő, az Istenfia a mennyben is megmarad egyúttal Emberfiának, ebben a
minőségében kap az Atyától hatalmat, dicsőséget, uralmat örökre. Ámen.
Kedves hallgatóim, innen
folytatom a következő alkalommal, most már valóban Dániel 2. fejezetével a
világtörténelemről, és a jelen világ végéről szóló próféciájával. Most köszönöm
figyelmüket.
Dicsértessék a Jézus
Krisztus!