Dér Katalin: A Messiás 8. rész
A MESSIÁS
PRÓFÉCIÁK, A SZABADÍTÓRÓL, DÉR
KATALIN MŰSORA
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Hallgatóim, a legutóbbi alkalommal
az ősevangéliumot olvastuk. Isten kijelenti, hogy minden, amit teremtett nagyon
jó, az élet, az nagyon jó. Ám, de, az ember elfordult Teremtőjétől, enged a
kígyó csábításának, az élet helyett a halált választja, a sátánt, aki
embergyilkos kezdettől fogva. Nos, nyomban ezután nyilatkoztatja ki Isten az
ősevangéliumot, egy próféciát a szabadító Messiásról, amely a Teremtés könyv 3.
fejezetében olvasható, 14. és 15. vers, Ádám és Éva bűne után, és akkor innen
idézem:
Az Úristen így szólt a kígyóhoz: „Mivel ezt tetted,
légy átkozott minden állat és földi vad között. A hasadon járj, és port egyél
életednek minden napján. 15Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé, a
te ivadékod és az ő ivadéka közé. Ő széttiporja a fejedet, te pedig a sarkába
marsz.”
Ennyi a szöveg. És legutóbb láttuk először is, hogy mi az a négy
legfontosabb dolog, amit itt Isten tudat. Az első, megátkozza a kígyót, azaz
egyszer s mindenkorra nemet mond a rosszra. A második, megígéri, hogy magában
az emberben, belül kelt ellenállást a gonosszal szemben. Harmadszor, megígéri
azt is, hogy szabadítót küld, aki ember lesz, asszony sarja, és ő tiporja el végérvényesen
a kígyó fejét, a rossz gyökerét, kútfejét, győzelmet arat felette. Csak hogy,
és ez a negyedik dolog, csak hogy, azon az áron, hogy közben életét adja ezért,
mert a kígyó a sarkába mar, és beleereszti halálos mérgét. Tehát erről volt
szó, azután, legutóbb azonosítottuk a szereplőket, hogy kicsoda itt a kígyó és
a sarja, az asszony és az ő sarja. Harmadszor arról is szó volt, hogy miért az
embernek kell megküzdenie a sátánnal, a rosszal. És hogy, ugyanakkor azonban
Isten nem hagyja őt egyedül ebben a harcban, hanem minden lehetséges módon
segíti, mellette áll. Kezdi már azzal, hogy már itt, a Biblia legelején
kinyilatkoztatja a remény szavát, az ősevangéliumot. No, tehát ez volt
legutóbb.
De, nem esett szó még a prófécia elejéről, az ősevangélium első
mondatáról, melyet Isten a kígyónak címez, de a két ember is hallja, Ádám és
Éva.
Mivel ezt tetted, légy átkozott minden állat és
földi vad között. A hasadon járj, és port egyél életednek minden napján.
Ahogy láttuk. Hát természetesen itt nem az állat mozgásáról, és
táplálkozási szokásairól van szó. Hanem arról van szó, hogy a kígyó, a sátán,
úgymond Isten, a földön csúszik, alul marad, és nem kerekedik végérvényesen az
ember fölé. Egyik, másik pedig, eszi a port, ami a halál, az alvilág szimbóluma.
Eszi, azaz minden tettével maga táplálja, növeli, teszi egyre biztosabbá végső
vereségét és kárhozatát. Ami a kígyónak, sátánnak a kárhozat próféciája, az, az
embernek örömhír arról, hogy a bűn nem lesz mindig, a gonosz nem nyer örök
életet, a halál nem kap végleges uralmat az élet felett, mert Isten az embert
nem a pusztulásra, hanem az életre teremtette.
No, ennyit erről, és akkor mára még egyetlen nagy, nagy téma maradt, ez
az ellenségeskedés.
Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé, a
te sarjad meg az ő sarja közé.
No, hát itt érdemes elidőznünk. Isten azt mondja, hogy Ő az emberbe
oltja a rosszal, a sátánnal szembeni ellenérzést, és ellenállást. Ez még nem
iktatja ki az életből a bűnt, de a leküzdésének a vágyát, az akarását ülteti el
az emberben, és ez nem más, mint a lelkiismeret. A lelkiismeret görög és latin
neve szüneideszisz és conscientia, mindkettő együtt tudást, együtt tudást jelent. Tehát azt jelenti, van
az emberben valami titokzatos szellemi szerv vagy képesség, amely által Istennel
együtt tudjuk, együtt tudjuk, conscientia,
hogy mi a jó és mi a rossz. Hát, ugye volt a tilalom, hogy az ember nem ehet a
jó és rossz tudás fájáról, magyarán, nem határozhatja meg ő maga, hogy mi jó,
és mi rossz, mert ez Istenre tartozik. De, a jót és a rosszat Istennel együtt
tudni, hát az valami egészen más dolog. Az a jó és a rossz felismerésének, a
kettő megkülönböztetésének képessége, röviden a lelkiismeret. Isten hangja az
emberben, akinek, és itt van ám a csuda – kedves Hallgatóim – erre az isteni
hangra, saját tulajdon lelkiismeretére hallgatva, azaz Isten ösztönzésére,
ugyanakkor abszolúte szabad akarattal kell harcolni a gonosz ellen. Ez a kettő
együtt van. Isten eredendően mindenkiben, az asszony, Éva minden sarjában
szerez ellenségeskedést a rosszal szemben, de ezt a hangot, a lelkiismeret
hangját az ember el tudja némítani, ha súlyosan és rendszeresen a lelkiismerete
ellen dönt, és cselekszik. Isten tudja, hogy mennyire könnyen megrontható,
elnémítható, kioltható a lelkiismeret, úgy, hogy önmagában ez nem elégséges.
Ezért Isten arra is megtanít, hogyan szálljunk szembe tudatosan és
szisztematikusan a rosszal, és mindent közöl a Biblia, amit a gonosz elleni
harchoz tudni szükséges. Hát, ugye már a következő 4. fejezetben a 7-es versben
feltárja Jahve a testvérgyilkos Káinnak milyen a bűn természete, a gonosz
viselkedése. A gonosz, úgymond Isten, az ajtód előtt leskelődik, minden ember
szívének ajtaja előtt leskelődik, és rád van vágyakozása, mindannyiunkra. De,
te – folytatja Isten – te Káin uralkodjál rajta, uralkodjál rajta. Na, igen
könnyű ezt mondani, de, hát hogyan uralkodjunk a sátán, a rossz, a bűn fölött?
Nos, ezt Isten sokféleképpen megmutatja, mai alkalommal kettő példára lesz
időm. De, ezek nagyon jók. Az első Páltól származik, aki a sátán meg a bűn
elleni harc eszközeit az Efezusi levél 6. fejezet 11-es verstől 17-es versig
tartó szakaszában – tehát ezeket – egyenesen fegyvereknek, illetve katonai
felszerelésnek mondja. Pál leírja egy korabeli római katona legkomplettebb
felszerelését, tetőtől talpig, hiszen hát, itt is kőkemény élet-halál harcról
van szó a gonosszal szemben. Tehát ezt idézem, Efezusi levél 6. fejezet 11-es
verstől 17-es versig:
Vegyétek
fel tehát Isten fegyverzetét, hogy ellenállhassatok a gonosznak, és megállhassatok
mindent leküzdve. És
elkezdi sorolni:
derekatokra
tegyétek az igazság övét, öltsétek magatokra a megigazulás vértjét, páncélját,
lábatok saruja – a
cipő – legyen a béke
evangéliumának hirdetésére (ez legyen a cipő), vegyétek fel a hit pajzsát, pajzs, amellyel
kitudjátok oltani a gonosz minden tüzes nyilát. Aztán öltsétek fel az üdvösség
sisakját, és vegyétek fel a lélek kardját, ami Isten Igéje.
Eddig az idézet, és látjuk ez egy felszerelés, hat darabból
áll, öt védekezésre szolgál: az öv, a páncél, a cipő (vagy egyszerűen eszköz),
a pajzs meg a sisak, és csak egy támadó fegyver van itt, a kard. Hát nézzük
sorra ezeket.
Először is az igazság öve. Igazság öve, eredetileg a nagyon, nagyon széles
római, katonai övről volt szó, vagy inkább ez egy fűző féle, ami megakadályozta
a derék bicsaklását a harcban, fixálta a testet. Na, itt nekünk az igazság, ez
az öv, Isten igazságai, amelyek biztosítják a mi szilárd lelki tartásunkat,
hogy harcunkban biztosan álljunk, és meg ne inogjunk, igazság öve. Második, öltsétek magatokra a megigazulás páncélját. Ugye a római katona körülbelül derékig érő páncélja ez, ami számunkra a
megigazulás, ez a páncél. Tehát az a biztos remény, sőt tudat, hogy Isten engem
bűnös, gyenge teremtményét mégis igaznak tart, nem magamért, hanem Jézus
áldozatáért, megigazultam. Tehát páncélunk a gonosz elleni harcban a
meggyőződés, amiről Pál a római levél 8. fejezet első versében beszél, hogy
nincs, nincs elmarasztaló ítélet azok ellen, akik Jézus Krisztusban vannak, nincs,
mert Ő megfizette helyettünk ezt, elvette vétkeinket – így, holott az Isten
ismer, mint a tenyerét, ugye, mégis igaznak fogad el engem, engem. Hát, ez
páncélként őrzi meg a nemesebb lelki szerveket Istenben, a szívet, a Szentlélek
leheletét befogadó lelki tüdőt, meg az Isten Igéjére éhező gyomrot. Páncél,
megigazulás páncélja. Harmadszor, folytatja Pál, folytatja Pál: lábatok saruja legyen a béke evangéliumának hirdetésére való készség. A saru, a régi római katona cipője, az egy nagyon jó cipő volt, mert ő
ugye 30 kilométereket tett meg naponta benne, teljes menetfelszereléssel, ami
kb. 30 kiló volt. És mennyit gyalogolt Jézus is, Isten országa örömhírét
terjesztve. Vagy Pál, pogányok apostola, aki az akkor ismert világ jó részét
gyalog járta be. Az evangélium hirdetése, a gonosz világban való terjesztésének
megakadályozására, szóval, a terjedése elleni harcnak a kiemelkedő eszköze. És
az útja ma is fáradságos, jó cipő kell hozzá, a saru az a lelkesedés, a
készség, hogy készek vagyunk az evangélium hirdetésére, a belső késztetés, hogy
elvigyük mindenkinek az örömhírt. Negyedszer, vegyétek
fel a hit pajzsát, amellyel a gonosz minden tüzes nyilát kitudjátok oltani. Az egész testet védő, egy úgynevezett scutum (a pajzs latin elnevezése),
római pajzs, ez nemcsak sebesülés ellen védett. Nedves posztó borította, amely
a meggyújtott nyilat is eloltotta, nagyon pontos kép, erre gondol Pál. A gonosz
tüzes nyilai, ugye, a kételkedés Istenben, a hamis önvád, az indokolatlan
lelkifurdalás, a csüggedés, a félelem, az Isten parancsával ellentétes vágyak
és kívánságok, meg a többi, na, ezek is lángra lobbantják az ember egész
életét. És hogyan oltja ki ezeket a tüzes nyilakat a hitnek a pajzsa? Hát, szó
szerint úgy, ahogy oda van írva, úgy hogy elhiszem Isten szavát, hogy amire
tényleg szükségem van, ami tényleg jó, és üdvös, azt én megkapom Tőle. Elhiszem
a 23. zsoltárral, hogy az Úr az én Pásztorom, nem szűkölködöm, mert, ahogy Pál
írja másutt, Ő betölti minden szükségemet, az Ő gazdagsága szerint,
dicsőségesen, Jézus Krisztusban. Elhiszem, és elhiszem Isten minden jó
ígéretét, meg Jézus szavát, hogy keressétek előbb az Isten országát, és az Ő
igazságát, és a többi mind megadatik nektek. No, ennyit a hit pajzsáról.
Ötödször, következik az üdvösség sisakja. A sisak a legfontosabb szervet, a
fejet védte a csatában, és az üdvösség lelki sisakja is ezt teszi. A fejet, a
gondolkodás szervét védi az üdvösség tudata. Az a tudat, hogy örök életem van,
hát ez, a gondolkodásomat alapjában változtatja meg. Ha úgy gondolkodom, hogy
örök életem van, akkor mindenről máshogy fogok gondolkodni, mint hogyha nincsen
örök életem. Ha életem pár földi évtized csupán, akkor nekem ezt az időt kell
teleraknom mindennel, és akkor bármit megtehetek, a bűnt is, és jaj annak, aki
az utamba áll. De, hogyha örök életem van, akkor nem, akkor meg tudok bocsátani
ellenségemnek, sőt hetvenszer hétszer is. Miért? Mert belefér az örök életembe.
Vegyük fel tehát az üdvösség sisakját, hogy annak a fényében gondolkodjunk a
földi életünkről. Hatodik, és utolsó fegyver, azt mondja: vegyétek fel a lélek kardját, azaz Isten Igéjét. Az itt szereplők közül ez az egyetlen a támadó fegyver, és nincs is más
ilyen fegyverünk nekünk, csakis a lélek kardja, Isten Igéje. Ez az egyetlen,
amivel vissza lehet verni azt a hitellenes meg istenellenes áradatot, ami
felénk árad. Ez a kard a Jelenésekben Krisztus szájából jön elő. Mert Ő, Isten
testté lett Igéje. A kard, és mindaz, amiről itt szó volt igazság, megigazulás,
misszió, hit, üdvösség, mindezek alapja Krisztusban, Isten Igéjében van letéve,
mert nem adatott más beszéd – hogy Péterrel szóljak – nem adatott más beszéd az
ég alatt az embernek, amely ezeket képes nyújtani, amelyben üdvözölhetnénk.
Hát, csuda-e, hogyha a sátán minden erővel az Ige vetőmagját akarja kilopni a
szív termő földjéből? Nem csuda. És tragikusan nagy sikereket ér el ezen a
téren. Hívő tömegek vallják, hogy szeretik Istent, miközben a beszédét meg nem
szeretik, Bibliájuk ott porosodik a polcon, Isten szól hozzájuk, de ők nem
méltatják arra, hogy meghallgassák. És, és, és észre sem veszik, hogy micsoda
kettősség azt mondani szeretem Istent, s közben pedig eldobni a beszédét. Pedig
abban ma is ugyanaz az erő van, mint régen, erő és hatalom, ma is életet ad, ma
is átformál, ma is gyógyít. Mert, ahogy Izaiás mondja nem tér vissza Istenhez
dolga végezetlen, hanem megcselekszi, amiért őt kiküldte. No, tehát ennyit a
lelki fegyverekről az efezusi levél 6. fejezetében.
És még egyet ígértem, ez pedig a Jelenések Könyvének 12. fejezete lesz.
Itt az Úr szintén a gonosz elleni lelki fegyverekről beszél, talán egy még
magasabb spirituális szinten. És arról van szó a jelenetben, hogy amikor a
sátán a lázadó angyalok vezetője az égben vereséget szenvedett levettetett a
földre, ahol ekkortól mind máig az embereket próbálja eltántorítani Istentől, de,
Isten hűségesei harcba szállnak vele. Ez a szituáció. És az idők végén a
maradék, az igazak, akik kitartanak Krisztus mellett legyőzik őt, olvassuk a
10-es verstől kezdődő szakaszban. Hát, legyőzik, hogyan? A földön, hogyan
győzik le? Innen idézem azt, amit az angyalok erről mondanak, az igazak
győznek, azt mondja egy, Bárány vére által, tanúságtételük igéje által, meg az
által, hogy nem kímélik az életüket mindhalálig. Ez ismét három fegyver, és mi
is ugyanígy győzhetjük le a sátánt meg a bűnt, a Bárány vére által,
tanúságtételünk igéje által, no, meg az által a cselekedet által, tehát, hogy
nem kíméljük életünket el egészen a halálig. Az első, ebben a sorban, a három
közül az alap, és ma sajnos csak erre az egyre marad időm, ez a Bárány vére, a
Bárány vére. Jézus áldozata, azért beszél az író a Bárány véréről, nem Jézus,
vagy Krisztus, vagy az Emberfia véréről, hogy erre az áldozatra tegye a
hangsúlyt. A Bárány vére által győznek az igazak, aki, Bárány, a zsidó liturgia
áldozati báránya helyére lépett. A Keresztelő is így nevezi meg Jézust, hogy
Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit, János evangélium első fejezet 29-es
vers. És ennek a vérnek, ennek ereje van, hatalmas erő van Jézus vérében,
halálában, kiontott életében, teljes egészében az Ő egész lényének az ereje és
hatalma van benne. Na, most ez az érdekes, és fontos, hogy ez három dolgot,
legalább három dolgot jelent. Az első, hogy ezt az erőt mindenki igénybe veheti
a gonosz elleni küzdelmében, és nélküle ugye, esélytelen. Ez az egyetlen
valóság, a vér, amely erősebb a sátánnál, Krisztus áldozata, a Bárány vére.
Csak ezzel fölfegyverkezve győzhető le a gonosz. Ennyiben meg ezért van a
keresztény kivételezett helyzetben másokhoz képest, hogy rendelkezésére áll
neki a Bárány vére, mint fegyver és segítség. És, hogy én ezt ma hangsúlyozom,
létfontosságú. Mert a világ ma szívesen hangoztatja, hogy minden vallás
egyformán jó és hasznos. Amikor sok keresztény is hajlamos megfeledkezni e
Vérnek az egyedülálló erejéről, és úgy tartja, hogy hát nyugodtan lehetne ő
krisnás, muszlim, buddhista, bármi, mert Isten ugye mindenkit szeret, még
üdvözíthet is nem keresztényeket. Hát, ez így igaz, igen üdvözíthet. De, jó, de
ez az egy, a Bárány vére, ez nincs meg másutt, ez egyedül a keresztény
kiváltsága, a mi kiváltságunk, hogy ilyen hatalmas erőre, a Bárány vérére
támaszkodhatunk. Ez azért kizárólag a keresztényeké, mert ezért, tehát Jézus
helyettünk ontott vérét, áldozatát csak az tudja igénybe venni, aki elhiszi,
hogy Jézus a vérét, életét adta ő érte a kereszten. Ugye, ez logikus. És akkor
ő hivatkozhat imájában a Bárány vérére, amikor Isten elé terjeszti az ő
kéréseit. Na, tehát ez az egyik dolog. A másik dolog, hogy fegyver a Bárány
vére a gonosz ellen azért is, mert elűzi a közönyt. Most ez megint nagyon
fontos. Elűzi a közönyt ma, amikor a társadalom a totális közöny végzetszerű
állapotában leledzik. Mi jó, mi rossz, mi igaz, mi hamis, mi helyes, mi
helytelen, senkit nem érdekel. És a közöny sokszor a templomban a
leglangyosabb, a legmasszívabb. Hát, ezt egyetlen módon lehet megtörni, a
Bárány véréről szóló hiteles, hiteles beszéddel. Akkor az emberek állást
foglalnak, ki fönnhangon, ki magában, ki mellette, ki ellene, de langyos senki
nem marad. Szembesíteni az embereket Jézus érettük vállalt halálával, a Bárány
vérével, állásfoglalásra hívni, fölrázni a közönyből, ez a mai hithirdető
dolga. Aztán harmadszor, a Bárány véréről szóló beszéd tisztít meg a vallási
téveszmék tömegétől (new age, agykontrol, lélekvándorlás, spiritizmus,
ezotéria, a Jézusról szóló áltudományos ostoba bibliátlan butaságok). A
statisztikák szerint rengeteg, magát kereszténynek tartó ember is kacérkodik
ezekkel, belecsúszva valami modern szinkretizmusba, valláskeveredés. Na, ettől
is megtisztít a Bárány véréről szóló beszéd, mert elmondja az igazat a sok
sületlenség helyett. És aki ezt hallva fölismeri, hogy igen, a Bárány vére,
Jézus áldozati halála, és csak az váltotta meg, hát az el fog utasítani minden
egyebet, mert tudja, hogy csak a Bárány vérére van szüksége, semmi másra. A jó
és a rossz, Isten és a sátán közötti harc részese mindenki, Éva minden
ivadékának döntenie kell melyik oldalra áll. És aki Isten meg a jó mellett dönt,
annak szilárd ígérete van arra, hogy erőt nyer odafentről küzdelméhez, hogy
Jézus ígérete szerint, amit olvasunk a Lukács evangélium 10. fejezet 19-es
versében – tehát az ígéret szerint – hatalmat kap rá, hogy kígyókon és
skorpiókon taposson, és az ellenség, a gonosz minden erején, minden erején.
Így legyen, ámen. Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves hallgatóim, Dér
Katalint hallották.