Dér Katalin: A Messiás 5. rész
A MESSIÁS
PRÓFÉCIÁK, A SZABADÍTÓRÓL, DÉR
KATALIN MŰSORA
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Hallgatóim, a
messiási próféciák sokféleképpen nevezik meg és határozzák meg, hogy kicsoda
lesz az eljövendő Messiás, Emberfia, és ugyanakkor Isten Fia, Dávid hajtása, de
a gyökere az isteni Teremtője is egyben, Jahve szenvedő Szolgája, és a földnek
az örök Királya, Pap Melkizedek rendje szerint, Júda oroszlánja, és ártatlan
Bárány, az Isten Báránya, az Áldozat a világ bűneiért. Abban a próféciában,
amelyet ma olvasunk Isten kijelenti, hogy a Messiás mindezek mellett vagy
mindezeken túl még Próféta is lesz, méghozzá a leghatalmasabbhoz, Mózeshez
hasonló próféta. Isten fontosnak tartja közölni az eljövendő Messiásról ezt,
hogy Ő Próféta is lesz. Ennek az oka Ámosnál olvasható a 3. könyve 7. versében,
ahol azt írja, hogy Isten nem tesz semmit - egyáltalán semmit – anélkül, hogy
ne jelezné ezt előre, szolgái a próféták által. Ebben pedig nemcsak Istennek az
ember iránti határtalan tisztelete van benne, hanem az is, ami a bibliai
próféciákat olyan markánsan megkülönbözteti a pogány jóslástól. A bibliai
próféta, szemben a pogány jósokkal meg jövendőmondókkal, tehát a bibliai
próféta, ha romlást, ha ítéletet, büntetést kell hirdetnie ezt soha nem
valamilyen megmásíthatatlan végzetként, valami feltétel nélkül bekövetkező
csapásként jelzi. Hanem mindig figyelmeztetést ad általa Isten arra, hogy
milyen tragikus következményekhez vezet rövid távon, vagy hosszabb távon, ha az
ember elveti magától a törvényt, és elveti magától Istent, és mindig ott van a
próféciában, hogy a csapás, az elkerülhető, hogyha az ember megtér. Amit pedig
ma olvasunk, az voltaképpen egy prófécia a Prófétáról. Már csak ezért is nagyon
érdekes. A 2. Törvénykönyv 18. fejezetében a 15. verstől a 19-esig található ez
a prófécia, és itt Mózes beszél – tehát Mózes lesz a beszélő – ő szól a néphez.
Olvasom:
„Prófétát támaszt neked
az Úr a te Istened te közüled, testvéreid közül, olyat, mint én (mármint Mózes), Őt hallgassátok. Ahogy kérted az Úrtól, a te Istenedtől a
Hóreb hegyén a gyülekezés napján, mondván, ne halljam többé, az Úrnak, én
Istenemnek szavát, és ne lássam többé ezt a nagy tüzet, hogy meg ne halljak. Az
Úr pedig mondta nekem (mármint Mózesnek): Jól mondták, amit
mondtak Prófétát támasztok majd nekik testvérik közül, olyat, mint te, az Én
Igéimet adom a szájába, és Ő megmond nekik mindent, amit Én parancsolok neki. Aki
pedig nem hallgat az Ő szavára, amelyet az Én nevemben szól, hát Én számon
kérem rajta.” Eddig a prófécia. Amikor Isten megígéri
ezt a Prófétát, ezt az eljövendő Prófétát, akkor egy nagyon különös epizódra
hivatkozik a választott nép életéből. Ezt a Kivonulás könyve 20. fejezetében
találjuk meg közvetlenül a tíz parancsolat kihirdetése után. Hát, amint a nép
meghallja a tíz parancsolatot, akkor maga kéri, azt amit felolvastam, tehát
hogy ne lássa Isten, és ne hallja Isten, hogy Isten ne szóljon hozzá, nehogy
megtaláljanak halni. Ez történik. Hanem Mózes szóljon hozzájuk, ők azt akarják,
és majd hallgatni fognak rá. Pedig ekkor Isten, csak, idézőjelben, csak tűzben,
jelképekben epifániaként jelent meg, tehát tűzben, villámlásban, füstölgő
hegyben, égzengésben és hasonló jelek mutatták az Ő jelenlétét. A nép nyilván
azért rettegett, mert a tíz parancsolat hallatán hirtelen élesen szembesült a
saját vétkeivel, és rádöbbent akkor, hogy a bűnös ember nem állhat meg Isten
előtt, nem láthatja, nem hallhatja Őt. Ezért kérik, hogy Mózes legyen a
közvetítő. Úgyhogy ez az új Prófétáról szóló ígéret szintén Mózes által hangzik
el. Hozzátéve, Őt hallgassátok majd, ezt az új Prófétát, Őt hallgassátok. Ugye
milyen ismerős fél mondat. Isten ugyanezt mondja Jézus színeváltozásának a
jelenetében: „Ez az Én szerelmes Fiam, akiben kedvem telik, Őt
hallgassátok!” Ugyanaz, úgyhogy az Ősegyház nem is
habozott a Mózeshez hasonló Prófétát azonosítani nyomban Krisztussal, hiszen Ő
Isten teljes önközlése. És Őróla mondja Isten itt, hogy Őt hallgassátok. Mint
ahogy a próféciában itt a 2. Törvénykönyvben.
És hozzáteszi, hogy aki megismeri ezt a Prófétát, de nem
hallgat rá, Isten számon kéri azon.
Amikor az Ószövetség megerősíti, hogy igen, valóban
Mózeshez hasonló Próféta soha nem volt a későbbiekben – nem támadt ilyen
próféta – akkor meghatározza, hogy mi is a különbség, mi a különleges Mózesben
a többi prófétákhoz képest. Hát az, elsődlegesen, hogy ő színről színre
találkozik Istennel. Erről pedig a Számok könyvének 12. fejezetében számol be a
Biblia, a 6-os verstől olvasom, Isten a beszélő:
„Halljátok a beszédem,
ha valaki közületek prófétája az Úrnak, annak látomásban jelenek meg vagy
álomban szólok. De Mózes, az én szolgám, ő nem ilyen, ő az én egész házamban
otthonos, mert ővele szemtől szemben beszélek, és ő nyíltan nem pedig
rejtélyekben és jelképekben látja az Urat.”
Tehát ez a fő különbség, és akkor hasonlót olvasunk a 2. Törvénykönyvben is a
34-es fejezetnek a 10-es versétől kezdve. Ez tulajdonképpen a mózesi öt
könyvnek a legvége, a lezárása, az utolsó mondata, a befejezése. És Mózes
halála után hangzik el, mintegy a Mózes személyének a kommentárja. Olvasom
tehát, 34. fejezet 10-es versétől
„Olyan próféta nem
támadt soha többé Izraelben, akit az Úr színről színre ismert volna, és aki
Mózeshez hasonló lett volna azoknak a jeleknek és csodáknak a tekintetében,
amelyekkel őt elküldte Isten, hogy hajtsa végre Egyiptom országában, a Fáraón,
annak minden szolgáján és egész földjén meg mindazon hatalmas erő és csodajel
tekintetében, amelyet Mózes egész Izrael szeme láttára véghezvitt.”
Tehát itt a csodákat emeli ki, mint Mózes különlegességét,
valamint szintén azt, hogy őt az Úr színről színre ismerte. Hát, nem csoda ezek
után, hogy a zsidók körében ez volt a legismertebb messiási prófécia, plusz még
egy másik, amelyik arról szól a 2. Sámuel könyv 7. fejezetében, hogy a Messiás,
az majd Dávidnak a Fia lesz, a sarja. Ez a két legismertebb prófécia. Hogy
mennyire ismert ez a Mózeshez hasonló prófétáról szóló jövendölés, arra
példákat mondok a János evangéliumból. Az első rögtön az első fejezet 21.
versében van, amikor az emberek kérdezgetik a Keresztelőt, hogy ki ő, és akkor
megtalálják kérdezni ezt is: A Próféta vagy talán? Nos hát, erre utalnak az
emberek, hogy várták ezt a Mózeshez hasonló Prófétát, és azt hitték, hogy tán a
Keresztelő lesz az. Ugyanígy a János evangélium 6. fejezetében a
kenyérszaporításnál az emberek ugye a kenyerek megszaporításáról asszociálnak a
mannára, a pusztai eledelre, amit Isten Mózes által adott nekik. És ezért
jelenti ki ott valaki: Ez az a Próféta – a Mózeshez hasonló próféta – akinek el
kellett jönnie, mert hiszen Isten megígérte. És a harmadik példa a János
evangélium 7. fejezetében található, amikor vitatkoznak az emberek, hogy
kicsoda ez a Jézus, próbálják őt meghatározni, és akkor valaki ezt mondja: Ő az
a bizonyos Próféta. Ugye itt megint a jövendölésről van szó, az a bizonyos
Mózeshez hasonló Próféta. No, hát ennyit arról, hogy milyen ismert volt, mint
messiási prófécia ez, a zsidóságnak a körében. És hát az Ősegyház ezek után nem
habozott egy percig sem, hogy ezt a Prófétát Jézus Krisztussal azonosítsa.
Például Péter apostol az Apostolok cselekedetei 3. fejezetében, a 22-es versben
hivatkozik erre. Vagy István diakónus a 7. fejezet 37-es versben Krisztusra
vonatkoztatja azt a részt, amit felolvastam az elején a Mózeshez hasonló
Prófétáról. Plusz mindketten hangsúlyozzák, hogy mennyire élet-, halálkérdés
elfogadni ezt a Prófétát. Hogy ez az azonosítás, tehát Krisztussal való
azonosítás, ez bizonyosan helyes, azt maga Jézus tanúsítja, mert hiszen Ő a
feltámadása után tanította az övéinek, hogy benne minden beteljesedett, ami az
Ószövetségben, ami a prófétáknál Mózesnél meg a zsoltárokban meg van írva
felőle. Hát, így ez is nyilván, hogy ő egy Mózeshez hasonló Próféta lesz,
nyilván ez is beteljesedett Őbenne.
Na, most akkor kedves hallgatóim kettő kérdés adódik. Az
egyik amiről ma szeretnék beszélni, hogy hát miben is hasonlít ezek után Mózes
és Jézus Krisztus? A következő kérdés, amit majd a legközelebbi alkalommal
fogunk megnézni, az pedig az, hogy egyáltalán, egyáltalán miért volt erre szükség,
miért kellett Istennek Mózes után elküldenie még egy másik valakit, aki
prófétaként ugyanolyan, mint Mózes, Mózeshez hasonló? Miért volt erre szükség?
Ez egy nagyon érdekes dolog, és nagyon fontos is, úgyhogy erről lesz szó, majd
a következő alkalommal.
De, most lássuk ezt, miben hasonlít ez a két bibliai alak?
A 2. Törvénykönyv próféciája úgynevezett gyűjtő prófécia. Tehát rövid, de
nagyon sok mindent magában foglal, amikben Jézus, hasonló volt Mózeshez. Egy,
tehát, hogy hasonló volt. Kettő, hogy ezek olyan vonások, amelyeket csak
kettejükről lehet kijelenteni, és senki másról meg nem. Három pedig, hogy
mindegyik ilyen vonásnál látni fogjuk azt, hogy Jézus valami abszolút többletet
hordoz, Mózeshez képest. Tehát hasonló a tulajdonság, de Jézus valami többletet
hordoz. Nos, a bibliaismerők nyilván kapásból tudnak mondani jó néhány ilyen
hasonlóságot Jézus és Mózes között. Hát, először is természetesen, hogy mind a
ketten szabadítók, Mózes az egyiptomi fogságból, Jézus pedig egy sokkal mélyebb
fogságból, a bűn fogságából szabadítja meg a maga népét. Másodszor, Mózes
idején Isten mennyei mannával táplálta az embereket, és Jézus is táplálja az
övéit, ugyancsak mennyei kenyérrel, de ez a kenyér, ez önmaga. Ez önmaga, ez az
a fogyhatatlan, kifogyhatatlan kenyér, ami Ő, Jézus. A harmadik hasonlóság az,
hogy Mózes a Fáraó leányának volt a fogadott fia, ezért tehát a trón
várományosa vagy herceg, vagy nem tudom, valami nagyon magas méltósága volt
neki. De a zsidó levél elmondja róla a 11. fejezet 25-ös versében, hogy Mózes
inkább választotta azt, hogy Isten népével együtt szenvedjen, mint sem a
fejedelmi életet. És ugyancsak a zsidó levél, picit később, Jézusról is
ugyanezt mondja, 12. fejezet 2. vers, hogy Jézus az Isten Fiaként, és a menny
lakójaként a rá váró mennyei öröm helyett elszenvedte a kereszthalált. A
harmadik dolog, mind a kettő ugye törvényadó, törvényadó. De Jézus a törvénynek
az eredeti lényegét tanítja az eredeti lényegét. És most nem csak a szeretet
parancsra gondolok, hanem főleg arra gondolok, hogy Jézus rámutat a hegyi
beszédben, sokszor, később is sokszor, rámutat Jézus egy nagyon fontos dologra,
hogy vigyázat a bűn az nem a cselekedetben kezdődik, hanem a szívben. A
régieknek azt mondták, hogy ne ölj – ugye a tíz parancsolat – de én, Jézus azt
mondom nektek, hogy már aki haragszik a szívében, már az méltó az ítéletre, a
gyehennára, a kárhozatra. Hát, ez olyan döbbenetes volt ugye, hogy az emberek,
akiknek volt fülük a hallásra, azok rádöbbentek, hogy tehetetlenek a bűnnel
szemben, mert az ember a szívét, azt nem tudja megváltoztatni. Azt csak Isten
tud, új szívet teremteni az emberben. Ahogy a zsoltáros mondja, hogy: Teremts
bennem tiszta szívet, ó Uram, én ezt nem tudom megtisztítani. És éppen ezért
nem is tudja teljesíteni a törvényt, úgy, ahogy azt Jézus hirdeti. És emiatt
ugye, megváltásra szorul a bűnből. Tehát mind a kettő törvényadó, de Jézus
valami abszolút többletet hordoz. Utána, mint törvényadók, mind a ketten bírók
is. Látjuk Mózest, amint időnként bíráskodik testvéreinek az ügyeiben, a nép
ügyeiben. És Jézus, szintén törvényhozó, Ő is szintén bíró. De ezzel a bírói
hatalmával az első eljövetelekor nem óhajtott élni, mert akkor Ő nem ítéletet
hirdetni jött, hanem örömhírt hozott. Hanem majd a második eljövetelekor
teljesíti ezt a bírói funkcióját, és ítél élőket és holtakat. Tovább, mind a
két személy által Isten hatalmas csodákat cselekedett. És ez – kedves
hallgatóim – ritkább, mint ahogy általában gondolni szoktuk. Legalább is az
ószövetségben, ahol ugye Illés vagy Elizeus tesznek alkalmilag csodákat, de
Mózes rendszeresen, különösen az Egyiptomból való kivonuláskor. Na most, a
különbség az, hogy egyrészt Jézus csodái sokkal monumentálisabbak, de nem is ez
a lényeg, hanem az, hogy Mózes néha pusztító csodákat is kénytelen volt tenni, lásd
az egyiptomi csapásokat. Jézus viszont ilyet soha nem tett, az Ő csodái, azok
mindig csak az életet szolgálták. Zárójel: lesznek, akik azt mondják, hogy na,
de hát a fügefát is ugye, kiszárította ez a Jézus – na, most hát, nyilvánvaló,
hogy ez egy jelképes cselekedet, a fügefa a választott népet jelképezte, úgy
hogy itt másról van szó – zárójel bezárva. Azután mind a kettő közvetítő, Mózes
is Jézus is közvetítő Isten és ember között. A Számok könyve 12. fejezetét
olvasva, már láttuk az előbb, hogy Mózesnek éppen ez a különlegessége, hogy más
próféták ugye álomban vagy látomásban kapják a próféciákat, ezzel szemben Mózes
szinte közvetlenül érintkezik az Úrral, és csaknem Isten színe-látásában tud
lenni. Jézus viszont abban múlja felül őt, hogy egyenesen Istentől jön,
egyenesen Tőle veszi az Igéit, és elmondhatja, hogy aki engem lát, aki engem
hall, az az Atyát látja és hallja. Szintén a Számok könyve 12. fejezetében
olvassuk azt a kijelentést, hogy Mózes, akkoriban a legszelídebb ember volt a
világon. És lám mégis, – azaz érdekes ebben, hogy mégis – képes volt
teljhatalmú vezető lenni a nép körében. És ezt olvassuk Jézusról is: Tanuljatok
tőlem, mert én szelíd vagyok. És az Ő evangéliuma is, a szelíd Jézus
evangéliuma, mégis elterjedt az egész világon. Tehát a szelídség. Aztán még,
ugyancsak a 12. fejezetben, a Számok könyvében egy mozzanat, a 10. vers. Itt
arról van szó, hogy Isten leprával sújtja Mirjamot, Mózes testvérét, mert
fellázadt Mózes ellen, és akkor Mózes pedig közben jár érte, az ellenségéért, aki
ellene fordult, testvér létére ellene fordult, közben jár, és könyörög
Istenhez. Jézus is közbenjáró, aki még a kereszten is azért imádkozott, az
ellenségeiért, hogy bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek. Erre
a közbenjáró szolgálatra Mózesnél van egy egészen döbbenetes példa, a Kivonulás
könyvének 32. fejezetében, amelyik az aranyborjú története, és ez hátborzongató
történet. Nem csak az Izrael fiainak a lázadása miatt Jahve ellen és Mózes
ellen, hanem Mózesnek az őrjöngése miatt is, szóval ez egy hátborzongató
történet. Ugye aranyborjat csinálnak, sőt Áront a papot kérik meg, hogy
csináljon nekik aranyborjút, Mózes távollétében az emberek, és bálványimádás
bűnébe esnek. És akkor Mózes, a 31. versben felajánlja értük az életét áldozatul.
De a döbbenetes még csak most jön, mert Isten akkor ezt nem fogadta el
Mózestől, hanem azt mondta, hogy bűnhődjék csak az, aki elkövette a vétket, te
meg menj, aztán vezesd a népet tovább, te egy vezető vagy, és nem pedig egy
megváltó. Nem egy megváltó, hiszen most még nem lehet szó helyettesítő
halálról, vagy helyettesítő áldozatról. Ennek nem lenne értelme, mert még ha
Mózes oda is adná az életét, ezzel senkit nem tudna megmenteni a kárhozattól,
hiszen erre csak a Messiás képes. Ahogy Pál apostol írja, hogy egy a
Közbenjáró, a Közvetítő Isten és az ember közt, Jézus Krisztus, aki önmagát
adta váltságul mindenkiért, és nem a maga bűneiért. Nézzük csak, szabadító,
tápláló, népért szenvedő, szelíd, mégis győzedelmes, törvényadó, bíró,
csodatévő, közvetítő Isten és ember között, közbenjáró – ennyi sok hasonlóságot
fedeztünk fel Mózes és a Mózeshez hasonló Próféta, Jézus Krisztus között, akit
Isten, már Mózesnek megígér ugye a távoli jövőre nézve. És, akkor csak a
legfontosabbakra tértem ki. Hát miért volt erre szükség, miért kellett Istennek
Mózes után még egy második ilyen Mózes-szerű prófétát is elküldenie? Hát
higgyék el, – kedves hallgatóim – hogy Istennek nagyon komoly oka van erre,
nagyon nyomós oka. Erről lesz szó a következő alkalommal.
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Búcsúzik önöktől Dér
Katalin.