Dér Katalin: A Messiás 4. előadás

A MESSIÁS
PRÓFÉCIÁK, A SZABADÍTÓRÓL, DÉR KATALIN MŰSORA
Kedves Hallgatóim, a messiási próféciákról szóló sorozatunkban legutóbb Dániel könyvéből olvastuk a 9. fejezetet, annak is a 24. versétől a 27-esig található jövendölést, amelyben Isten pontosan kijelenti, mikor kell fellépnie a Messiásnak. A messiási időt a zsidó nép történetének egy igen hosszú, 490 esztendős szakaszán belül helyezi el, és ennek az utolsó 7 évére teszi, és csak erről a 7 évről beszél. Most nem ismétlem meg a múltkor mondottakat, csak a végeredményt. Eszerint a Messiás az időszámításunk utáni 27 körül fog fellépni, és ebből az emberek, akik olvasták ezt a próféciát, könnyen kiszámították, hogy mintegy 30 évvel korábban, időszámításunk előtt 4 körül kell majd megszületnie. A messiási idő hét esztendeje tehát 27-től – a Messiás fellépésétől – 34-ig tart. Ennek az időszaknak a felén, tehát 31-ben, megölik a Messiást. De a prófécia szerint a nép, a zsidó nép kap még türelmi időt, mégpedig a 7 éves ciklus második felét, vagyis három és fél évet arra, hogy elfogadja a Messiást, és higgyjen Benne. Ez az idő, a türelmi idő 34-ben letelt, ekkor István diakónust megkövezték, üldözések törtek ki, és Jézus tanítványai menekülni kényszerültek, a pogányok közé jutottak, és itt terjesztették tovább a hitet. Ezek tehát az időkeretek. És eddig jutottam el a legutóbb. Megállapíthattuk, hogy Jézus Krisztusban minden pontosan úgy történt, ahogy Dániel jövendölésében meg volt írva. A próféta, természetesen az időpontokon túl, a Messiás működéséről is beszámol, meg a zsidó nép sorsáról is. És ez a téma még sokkal súlyosabb, mint az időkérdés, tehát ma ezzel folytatom.
Az a döbbenetes és egyedülálló ebben a próféciában, hogy Dániel nem a Messiás Jézus csodáiról beszél, meg nem is a tanításairól, hanem a megváltás lényegéről, a csontvázáról, ha szabad így mondanom. Ezért most el is olvasom ennek a próféciának egyetlen versét a Dániel 9. fejezet 24-es versét, Gábriel arkangyal a beszélő, ő mondja a következőt Dánielnek. A Messiás idejében – tehát ebben az utolsó hét esztendőben – idézem: „Elér végéhez a törvényszegés és megpecsételtetik a bűn, kiengeszteltetik a gonoszság, és eljő az örök igazság, beteljesednek a látomások és a próféciák, és felkenetik – fel lesz kenve – a Szentek Szentje.” Ez egyetlen vers volt, és már ez is kimeríthetetlenül gazdag, amikor leírja, hogy mi minden történik a Messiás idejében, öt dologról beszél. Az első, végéig ér a törvényszegés, megpecsételtetik a bűn. Hát, kedves hallgatóim, ez nem azt jelenti, hogy megszűnik a bűn, hogy a Messiás után többé nem lesz bűn, – hiszen látjuk, hogy van – hanem azt jelenti, hogy a törvényszegés, a bűn eléri önön logikus végét, a határát, azzal a tettel, amely az utolsó csepp volt a vétkek poharában – ha szabad így mondanom – a Messiás keresztre feszítése. Ez egyrészt természetesen, Isten megölése, szóval a legnagyobb bűn, de másrészt ugyanilyen fontos, hogy veszélyezteti, meg akarja semmisíteni Isten üdvözítő célját, üdvtervének a célját, hiszen az Üdvözítő meghalt a kereszten. Ahogy Jézus tanította a gyilkos szőlőművesekről szóló példázatában, a Máté evangélium 21. fejezetének 33-as versétől, hogy a Gazda – Isten, ugye Istent jelenti – a Gazda, Isten Fiának a megölése az, odavezet, hogy Isten országa elvétetik a zsidó néptől, és más népnek adatik oda, aki majd megtermi a gyümölcsét. Tehát véget ér, ezzel az utolsó legnagyobb bűnnel, véget ér, legalább is ideiglenesen, a zsidó nép kiválasztottsága, borzalmas dolog ez. Kiválasztottsága tudniillik arra, hogy Isten országát terjessze a világban, hisz erre lettek kiválasztva. Tehát végéig ér a törvényszegés, megpecsételtetik a bűn. Második dolog, azt mondja, kiengeszteltetik a gonoszság. A Messiás, Jézus, engesztelő áldozata minden bűnt eltöröl. A bűnnek a végleges megoldása ez. A Messiás helyettes áldozatáért mindenki bűnbocsánatot nyer, aki akarja, igényli és kéri ezt. Harmadik, eljő az örök igazság, azaz a Jézus, a Messiás, aki elmondhatta magáról, hogy Ő az Út, az Igazság, az Élet, aki megmutatta milyen az igaz Isten, milyen a bűn igazi arca, mi az igazi szabadulás a bűnből, és hogy ez csak általa nyerhető el. Tehát valóban eljött Vele az Igazság, és ez örök, nem múló, mindenkor érvényes Igazság. A negyedik információ így szól: beteljesedtek a látomások és a próféciák, Jézusban. Az, hogy beteljesedtek nemcsak azt jelenti, hogy igaznak bizonyultak Jézusban, hanem azt is, hogy érthetővé lett az összes, sok száz próféciáról beszélünk, érthetővé lett az összes prófécia Jézusban, azok is, amelyek korábban, eddig be nem teljesedtek ugye, ellentmondásosnak tűntek, és nem voltak érthetőek. Tehát az, hogy a Messiás Isten Fia, és Emberfia, hogy Isten Báránya, az áldozati Bárány meg Júda Oroszlánja egy személyben, hogy az örök Király és a szenvedő Szolga, Isten Szolgája és így tovább, és így tovább. Tehát ezek beteljesedtek, igazak lettek, és érthetőek lettek. És végül az ötödik információ – az a legérdekesebb – azt mondja, hogy felkenetik – fel lesz kenve – a Szentek Szentje. Hát itt nem a templomi, a földi templom szentélyéről van szó, mert az már fel volt kenve, hanem a mennyei Szentélyről, a mennyei Szentek Szentjéről van szó. Hiszen az, hogy felkenni valakit, azt jelenti beiktatni a hivatalába, a főpapot, a királyt felkenéssel iktatták be a hivatalába, ekkor kezdhetett el működni, mint főpap, mint király. Tehát ez a kifejezés azt jelenti, hogy működni kezd a mennybeli Szentek Szentje, a mennyei Szentély, elkezd rendeltetésszerűen működni. Magyarul, elkezdődik ott és máig is folyton folyik a bűnök elengedése a mennyben. Hát, ugyanis, ugyanis ez, Jézus haláláig egyáltalán nem így volt, az engesztelés addig a földön folyt, és állatáldozatok által folyt, az állatnak a vére, az elővételezte, és jelképezte csupán a bűnöknek a bocsánatát. De, Jézus halálával, föltámadásával, és mennybe menetelével elkezdődhetett a mennyei Szentély szolgálata. Tehát ezt mondja a próféta azzal, hogy fel lesz kenve a Szentek Szentje. Mert Jézus ott közben jár értünk, a vérével megy be a Szentek Szentjébe, az Atyaisten trónusa elé, és a vérére hivatkozik, így jár közben értünk állandóan. Fel lesz kenve a Szentek Szentje. Tehát ez az öt dolog van a 24-es versben. Talán felolvasom újra, mert annyira lényeges:
„Elérkezik végéhez a törvényszegés és megpecsételtetik a bűn, kiengeszteltetik a gonoszság, és eljő az örök igazság, beteljesednek a látomások és a próféciák, és felkenetik a Szentek Szentje.”
No, most a 26-os, 27-es verseket együtt olvasom, mert itt a Messiásról és a zsidó nép sorsáról vegyesen van szó. Így szól ez:
Kiírtatik a Messiás, és senkije se lesz. A várost és a szentélyt elpusztítja egy eljövendő vezér népe, a vége rombolás, és végig háború lesz, elhatároztatott a pusztulás. És a 27-es vers, arról szól, hogy a Messiás egy héten át, idézem:
Sokakkal megerősíti a szövetséget, és a hét év közepén megszűnik a véres áldozat és az ételáldozat, a templomban pusztító undokság lesz, és véges-végig megmarad a pusztulás. Ez a prófécia vége. Tehát a Messiás hét évében 27-től 34-ig, amely időszak Dániel próféciájának a középpontjában áll sok minden dolog történik, talán hat, hat. Az első, azt írja, hogy a hét évnek a közepén kiírtatik a Messiás. Hát ez, ugye Jézusnak a halála valóban a közepén, 31-ben következett be. De nemcsak az időpontot mondja meg a próféta, hanem hozzátesz két nagyon pontos információt, évszázadokkal az esemény bekövetkezte előtt. Az egyik az, hogy kiírtatik – ezt a szót használja – vagyis a Messiás erőszakos halált fog szenvedni, és senkije sem lesz. Vagyis halálában nemcsak az emberek hagyják el mind. Senkije sem lesz, szó szerint, még Isten is elhagyja Őt egy misztikus rövid időre, miután bűnné tette Őt, és ezért megkóstolta a kárhozatot, hogy nekünk ne kelljen. Ez az, amit Ő is mond a kereszten a 22. zsoltár eleje: „Istenem, Istenem miért hagytál el engem?” Isten elhagyta, mindenki elhagyta. Tehát kiírtatik, és senkije sem lesz, döbbenetes, hogy látta ezt így előre ez a Dániel. No, tehát ez az első, második információ, hogy a hét év alatt, tehát a teljes 27-től 34-ig terjedő időszakban a Messiás sokakkal megerősíti a szövetséget. Értelemszerűen, itt zsidó emberekről van szó, mert, hogy ők a szövetség népe, mégis csak megerősíti a szövetséget, vagyis nemcsak 31-ig, a haláláig, – 27-től 31-ig – hanem a halála után is megerősíti valami módon. És valóban ekkor, ebben az időszakban sok zsidó megtért részben mondom Jézus földi szolgálata hatására, részben meg az apostolok prédikációja hatására, a Szentlélek eljövetelétől kezdve. Ahogyan ezt az Apostolok cselekedeteiben olvassuk, tényleg sok zsidó ember megtért. Más szóval, Isten adott a zsidó népnek egy bizonyos türelmi időt, és ez pedig három és fél év. Hát miért? Két kérdés, egy, miért adott Isten nekik türelmi időt, kettő miért éppen három és fél évet? Az első kérdésre azt lehet felelni, amit Jézus imádkozott a kereszten, amikor azt mondta: „Bocsáss meg nekik Atyám, mert nem tudják, mit cselekszenek!” Nem tudták mit tettek ezek az emberek, és Péter apostol az „Apostolok cselekedeteiben” mindjárt a 3. fejezetben ugyanezt mondja: „Ti a Szentet megöltétek, de tudom atyámfiai, hogy tudatlanságból tettétek.” Tehát nem értették, hogy mit csinálnak, meg nem is érthették talán. Viszont három és fél év után a Szentlélek eljövetelével, az apostoli prédikációkkal, a feltámadás tanúinak beszámolóival, meg a Jézus nevében tett hallatlan csodákkal és jelekkel, ezek hatására már érteni lehetett, és érteni kellett volna azt, hogy Jézusban valóban az összes prófécia beteljesedett. Ezért kaptak tehát türelmi időt. Hogy miért három és fél évet, másik kérdés. Ekkor a három és fél év elmúltával, 34-ben volt Istvánnak a megkövezése. Ekkor az „Apostolok cselekedetei” szerint ugye üldözés támadt, az Ősegyháznak menekülnie kellett, eljutottak a pogányokhoz, és őket térítették meg. Ezt a folyamatot, ezt gyönyörűen nyomon lehet követni az „Apostolok cselekedeteiben”. Például, ugye István esete, az a 6. fejezet, és akkor a 8. fejezetben Fülöp már a pogánynak tartott Szamáriában prédikál, a 9. fejezetben Pál apostolt Isten már egyenesen a pogányokhoz küldi, a 10. fejezetben Péter megkereszteli a pogány, római Kornéliuszt és háza népét, és így tovább, és így tovább. Tehát látjuk a szemünk előtt, ahogyan az evangélium hirdetésének a súlypontja egyre jobban a pogányok felé tolódik, miközben zsidó emberek továbbra is megtérhetnek, van lehetőségük egyénileg megtérni (egyénileg, nem a nép, egyénileg). Tehát ez a második dolog. A harmadik információ, hogy Krisztus halála, feltámadása és mennybemenetele után a Szentek Szentje működésbe lép, – erről már beszéltem – tehát fel lesz kenve. A negyedik pedig az, hogy a hét évnek a közepén, tehát 31-ben, Jézus halála után, a kereszt után azt mondja Dániel: Megszűnnek a véres áldozatok meg az ételáldozatok.   Tehát a templomi áldozati kultusz megszűnik. Hát fizikailag még nem szűnt meg 31-ben, hanem csak mintegy 40 év múlva, 70-ben, amikor a római hadak lerombolták a várost meg a templomot. De az értelme, ennek az áldozati rendszernek az megszűnt 31-ben, amikor az egyetlen, igaz, igazi – valóban megváltó – áldozat be lett mutatva. Tehát azt mondja, véget fog érni ekkor, 31-ben, az ószövetségi áldozati rendszer. Csupa, döbbenetes, súlyos kijelentés. Az ötödik azt mondja, hogy mindezek után a várost és a szentélyt elpusztítja – figyelem – egy eljövendő vezér népe. Hát ez megint olyan pont, ahol döbbenettel áll az ember, a prófécia pontossága előtt. Ez ugyanis 70-ben történt, amikor a rómaiak megostromolták Jeruzsálemet, és elpusztult a szentély. És tényleg, ekkor az történt, hogy nem a vezér pusztította el a templomot, az eljövendő vezér, hanem annak a népe, ahogy a prófécia szól. Ugyanis Titus volt a hadvezér, a majdani császár, Titus volt, és ő megparancsolta, hogy az egy templomot, azt ne rombolják le, ahhoz ne nyúljanak, maradjon épségben. Nem valamilyen vallási okból tett így, hanem azt gondolta, hogy ezután majd a birodalom gyöngyszeme lesz majd ez a gyönyörű épület. És Josephus Flavius, aki ott volt ebben a háborúban, szemtanú volt. „A zsidó háborúról” írott művében tanúsítja, hogy így volt. Hogy a katonák nem törődve ezzel a paranccsal, megrészegülve már a rombolástól, a vértől, a gyilkolástól, először is felgyújtották, – igen – tűzcsóvát dobtak a templomra, és Titus hiába parancsolta, hogy oltsák, oltsák, nem oltották el, leégett, és össze is döntötték a templomot. Ennyire pontos a prófécia. És végül az utolsó, a hatodik dolog, amiről beszél Dániel itt, a távolabbi jövő – tehát a Szentföld, és a választott nép távolabbi jövője. Erről Dániel igen-igen baljós eseményeket prófétál, amikor azt mondja: a vége rombolás, véges végig megmarad a pusztulás, véges végig háború, háború, háború. Hát, az a különös itt, hogy míg az eddigi csapások, köztük a legsúlyosabbak, a babiloni fogság is mind végesek voltak, egyszer véget értek, itt sokáig, véges végig megmaradó csapásokról van szó. Arról van szó, amit szomorúan látunk egészen napjainkig, hogy igen, ebben a térségben soha nem szünetelt a háború, soha nincs itt béke, és tán soha nem is lesz, legalább is a prófécia szerint. Ez azonban már nem a messiási sorozat témája. Elég róla annyi, amennyit Isten Pál apostolnak sugalmazott, annak a Pálnak, aki végtelenül szerette a véreit, a zsidó népet, és nagyon aggódott érte, és a római levél 9. fejezetétől foglalkozik a zsidóság sorsával, és azt mondja, hogy a zsidóság, majd, mint nép is megtér egyszer – mégpedig akkor, amikor betelik a pogányok teljes, Istentől rendelt száma. Akkor majd megvalósul Zakariás próféciája, hogy ők is feltekintenek majd arra, akit általszúrtak. Kedves hallgatóim, roppant gazdag próféciát ismerhettünk meg, azon túl, hogy pontos adatokkal szolgál a messiási időre vonatkozóan, még legalább 15 féle eseményt, 15 részlet próféciát tartalmaz, legalább. És mind beteljesedett Jézus Krisztusban, némelyik olyan aprólékos részletekben, ami döbbenetes. Hát ez hallatlanul megnöveli a mi bizalmunkat Isten szava hitelességében, és biztosak vagyunk abban, hogy a többi prófécia is, amik még nem teljesedtek be, hanem majd a végidőben, hogy ezek is mind, mind ugyanígy be fognak teljesedni, amikor az Emberfia, Jézus eljön. Dicsértessék a Jézus Krisztus! Ámen.



Népszerű bejegyzések ezen a blogon

PRÓFÉCIÁK A VÉGIDŐKRŐL (Jelenések Könyve) 13. rész - Dér Katalin előadása

Déli közös ima