Dér Katalin. A Messiás 13. rész
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Hallgatóim, a Messiási próféciákról
szóló sorozatban legutóbb elérkeztünk ahhoz a négy jövendöléshez, amelyek a
Messiásról úgy szólnak, mint Isten Szolgájáról. Ezek az úgynevezett Ebed Jahve
dalok, Jahve Szolgájának dalai és megtalálhatók Izajás próféta könyvében
egymásután a 42. fejezetben, a 49.-ben, az 50.-ben és az utolsó pedig a
leghosszabb az 52. és 53. fejezetben. Az első három dal a Szolgáról, a
Messiásnak a személyéről, személyiségéről, erkölcsi jelleméről szólnak. És az
utolsó, a negyedik szól a szolgálatáról, az áldozatáról – ezt olvassuk mi az
Egyházban, nagypénteken, azért, mert a kereszténység kezdettől fogva Jézus
krisztussal azonosította ezt a Szolgát. Négy dal, a közös vezérmotívumuk az a
radikális újdonság, hogy Isten itt valami radikálisan újat közöl, hát illetve
több újat. Például a Szabadítót, a Megváltót Szolgaként ábrázolja, és nem
királyként, mint ahogy a Dávid Fia próféciák. Nem úgy ábrázolja, mint valami
népvezért, nem úgy ábrázolja, mint prófétát, hanem Szolgaként, Isten
Szolgájaként. Vagy a másik, hogy ez a Szolga nem harci sikerekkel, hanem a
szenvedésével vált meg, nem a nép politikai ellenségeinek leverésével vált meg,
hanem a saját halálával. Az emberek helyett, az emberek bűnei miatt hal meg,
helyettesítő áldozattal. Amiből az következik, hogy az ember nem tudja önmagát
megváltani cselekedeteivel, érdemeivel nem tudja önmagát megváltani, hanem
valaki jön, aki helyette végzi el a megváltásnak a művét. Na, már most ez,
csupa hallatlan, példátlan dolog volt akkor, amikor a prófécia elhangzott a
Krisztus előtti VI. – V. században, meg azután is, Jézus korában is. Mondja is
Isten a 42., tehát az első dal végén a 42. fejezet 9-es versében, hogy én új
dolgokat hirdetek ma nektek.
A négy Ebed Jahve dalból kettőt már elolvastunk, az első kettőt, és most
következik a harmadik, ez megtalálható Izajás könyvének az 50. fejezetében a
4-es verstől kezdve, olvasom, de csak egy részletét:
4Az
Úristen megadta nekem a tanítványok nyelvét, hogy támogatni tudjam szóval a
megfáradtat. Fölébreszti reggel, reggel fölébreszti fülemet, hogy hallgassam
Őt, mint a tanítványok. 5Az Úristen megnyitotta fülemet, és én
pedig nem ellenkeztem, és nem hátráltam meg. 6Hátamat
odatartottam az ütlegelőknek, és orcámat a tépdesőknek; arcomat nem rejtettem
el a gyalázás elől és a köpdösés elől.
Eddig a szöveg, és most csak a prófécia elejét olvastam azért, mert
egyetlen dolgot szeretnék kiemelni, és ma erről az egyről beszélni. Mégpedig arról,
hogy azt látjuk, olvassuk itt, hogy a Szolga nem állt ellen a támadóinak. 6Hátamat
odatartottam az ütlegelőknek, azt mondja a
prófécia, és orcámat odatartottam a tépdesőknek. Sok szenvedést élt meg, sok méltánytalanság érte, sok megaláztatás, de a
Szolga, Jézus Krisztus nem felelt a rosszra, rosszal. Vajon miért? Ez a mai
kérdés. És annál is inkább kérdezhetjük ezt, mert a következő dalban, a 4-es, a
4. számú Ebed Jahve dalban is ugyanez van, Izajás próféta könyvének 53.
fejezetének a 7. versében: kínozták, de Ő nem nyitotta szóra a száját. Hát,
vajon miért van ez? Mind a két próféciában ugyanúgy, a rosszra nem felelt
rosszal, miért? Egyszerűen csak a szelíd természete az oka ennek? Nem,
egyáltalán, sokkal mélyebb oka van. Erről szeretnék ma beszélni, kedves
Hallgatóim. Próféciáknak egész sora szól az eljövendő Messiás, itt ugye Szolga,
szenvedéséről, különösképpen a 22. zsoltár, amit ismerünk. Nagyon részletesen
beszámol erről, de a többi prófécia is. Csakhogy az Evangéliumok, amikor
elérkeznek Jézus történetében a szenvedés történethez – tehát mondjuk az
elfogatásától, és a perétől kezdve, akkor ott azt olvassuk, hogy, azt látjuk,
hogy – nem idézik a szenvedőnek a panasz szavait, amiket a 22. zsoltár hőse
egyes szám első személyben vagy a próféciáknak a hőse olyan részletesen
elmondanak, olyan hangosan ki kiabálnak a kínjaikról, meg a haláltusáról. És
Jézus Krisztus, akire mindezek vonatkoznak Ő nem, szenvedése közepette nem
beszél ezekről egyáltalán, soha. Egyetlen egy dolgot említ, nagyon röviden és
részletek nélkül, amikor azt mondja Jézus a kereszten, hogy szomjazom,
szomjazom. De ez sem testi szomjúságra vonatkozik, nem testi szenvedésre, nem
panasznak szánja ezt, hanem spirituális, lelki értelme van, mégpedig kettő. Az
egyik az, hogy Jézus nem vízre, hanem az emberek elfogadására szomjazik, akiket
megmenteni jött el. És a másik is, még sokkal fontosabb, hogy Jézus azért
beszél így, hogy most már valóra váljék az az egyetlen még hátralévő, legutolsó
prófécia is, amely úgy szól, hogy ecetet adtak neki inni, szomjúságában ecetet
adtak neki inni. János evangélista idézi ezt a 19. fejezet 28-as versétől
kezdve, maga az alap prófécia pedig a Zsoltárok könyvében, a 69-es zsoltár 22-es
versében található, de ez az egyetlen, amire Jézus utal. És erre is csak azért,
hogy ugye beteljesedjen ez a prófécia, ecetet adtak neki inni, és Ő ezután
kimondhassa a hatalmas igét: beteljesedett. A megváltás mű céljához ért,
beteljesedett. Ellenben a haláltusa sok-sok többi kínjáról, amelyeket a 22-es
zsoltár meg a próféciák oly bőséggel részleteznek, hát ezekről Jézus
mélységesen hallgat. Hallgat, egy szóval sem panaszkodik. Sőt, mi több ez is
olyan dolog, ami megvolt írva, most olvastuk, kínozták, de Ő nem nyitotta szóra a száját.
Még egyszer mondom, Izajás könyve 53. fejezet, 7-es vers, az Ebed Jahve
negyedik dala, Jahve Szolgájának negyedik dala. Hát, hogyha prófécia szól a
Messiás Szolga eme hallgatásáról - nem nyitotta szóra a száját – akkor itt valami
nagyon nagydolog van. Valami nagy misztériumnak kell itt lappangania. Hát,
miért hallgat Jézus? Miért nem szól és panaszkodik? Röviden, röviden és éppen
ezért radikálisan kimondva, azért nem, mert ha Ő akár csak egyetlen szóval is
tiltakozna, panaszkodna, ha szidná a bíráit a perben, a kínzóit, a hóhérait,
hogyha megtenné az ellenállásnak bármilyen apró gesztusát is, akkor kedves
Hallgatóim, akkor nincs megváltás. Akkor nincs megváltás, mert egyetlen halk
panasz szava is azt jelezte volna, azt mutatta, és azt jelentette volna, hogy
az Ő áldozata nem teljesen önkéntes áldozat, nem egészen, nem tökéletesen
önkéntes. Már pedig annak az áldozatnak, annak a helyettes áldozatnak, amely
eltörli a bűnt, amely megváltó hatású, éppen ez a legfőbb ismérve. Az
önkéntesség, amit száz százalékig be kellett a Megváltónak tartania. Úgyhogy
Jézus keresztáldozatának nagyságát nem elsősorban az adja, hogy nagyon fájdalmas
és alantas halálnemmel, kereszten halt meg, mint a rabszolgák. – Ez egy
borzalmas, fájdalmas kivégzési mód, de az ókorban sok ezren végezték ám
hasonlóan (például csak a Spartacus vezette rabszolga lázadás leverése után nem
kevesebb, mint hétezer embert feszítettek keresztre és még mennyi ezreket). –
De a döntő itt nem ez, nem a testi kín, hanem egészen más, az önkéntesség. A
bűnt eltörlő áldozat lényegi ismérve az önkéntesség. És Jézus – nagyon
nagydolog – maga mondja ezt, maga jelenti ki, hogy Ő önként hal meg. Megint a
János Evangéliumban, a mélységek mélységének Evangéliumában 10. fejezet 17-es
és 18-as vers, mikor azt mondja: - Életemet nem veszi el tőlem senki, magam adom oda.
Ez a döntő szó, önkéntes halál. Na, de mit jelent az, hogy önkéntes halál? Mit
jelent ez? A halál a bűnnel, a bűnnel, a bűn miatt lépett a világba, tudjuk, és
épp ezért mindenkit érint. A halál a bűn zsoldja, ezért kedves Hallgatóim
gondoljuk meg nagyon komolyan azt, hogy senki nem tud egészen önként meghalni,
senki sem képes szabadon, egészen szabadon dönteni arról, hogy odaadja-e az
életét vagy nem. Mivel a halál sorsa mindannyiunknak, sorsa Ádám után
mindenkinek, mindenki részese az áteredő bűnnek, és meg kell halnia, nincs
választása. Nincs választásunk, a bűn utáni ember létezésének, létének a
nyomorúsága abban áll, hogy az ember nem akar meghalni, mégis meghal. Írta, így
szó szerint, még a XII. század elején Egyházunk nagy tanítója, Szentje,
Canterbury Szent Anzelm. És, hát ezt azóta sem fogalmazta meg senki ennyire
tömören. Az emberi katasztrófa, a mizéria, a nyomorúság abban áll, hogy az
ember nem akar meghalni, mégis meghal. Nem abban áll a nyomorúság, hogy az
ember meghal, hisz az állat is meghal, nem is abban áll, hogy tud erről az
ember szemben az állattal, amelyiknek nincs haláltudata, nem. A nyomorúság
abban áll, hogy az ember egész életének alaptörekvése ellenében hal meg, nem
akar meghalni, mégis meghal, és ezzel telik az élet, a bűn miatt van ez. És
mindenkit érint, mert a halál a bűn zsoldja. Hitünk szerint Jézus az egyetlen
ember, akiben nem volt bűn, neki nem kellett meghalnia. Nem kellett, ezért
Őrajta kívül nincsen ember, nem is volt, meg nem is lesz ember, aki
kimondhatná: Életemet
magam adom oda. Sem azt, amit hozzá tesz Jézus, hogy mert van
hatalmam, van képességem odaadni. Hát ilyen hatalma nincs senki másnak. Nincs
senki, aki a szó szoros értelmében teljesen önként halna meg. A vértanuk, a
vértanuk tette, akik életüket adták hitükért, a legheroikusabb tett, a leghősiesebb
tett, de még ők sem teljeséggel önként haltak meg. Mert, és itt ismét
Canterbury Szent Anzelmet idézem: Mert, amikor életüket adták hitükért, azt
adták oda, amit úgyis mindenképpen elveszítettek volna valamikor. Így fogalmaz
Canterbury Szent Anzelm. Tehát a vértanúságuknak az önkéntessége a halál
idejének meg körülményeinek a megválasztására terjed ki, arra, hogy például nem
100 évesen, hanem esetleg fiatalon vagy nem ágyban párnák közt, hanem máglyán,
kereszten, kard által halnak meg – és ez óriási nagydolog, óriási dolog. De az
mégis igaz marad, tény marad, hogy önként, teljesen, egészen, és abszolút
önként a világtörténelemben egyetlen egy ember adta oda az életét. A Názáreti
Jézus, aki nem a saját bűntartozását rótta le a halállal, hanem a mienket, a
többi emberét. Ő úgy választja sorsául a halált, hogy az neki nem léthelyzete,
tényleg választja. Na, ebben áll, ebben áll a halálának megváltó értéke, ebben.
Mivel pedig az embernek nincsen hatalma erre, hogy egészen önként haljon meg,
ezért elgondolni is alig tudjuk, hogy micsoda is az önkéntes halál, és micsoda
a súlya, de ez a keresztáldozatnak a lényege, az önkéntes halál. De, hogyha ez
így van, akkor adódik még egy kérdés. Ha Jézus már legyőzte a bűnt, a sátánt, a
rosszat helyettünk a kereszten, akkor miért kell minden embernek önmagának is
legyőznie a rosszat a maga életében, miért? Nos, hát a hasonlóság elve miatt.
Hogyha Jézus hasonlóvá lett az emberhez, akkor az embernek is hasonlóvá kell
lennie Jézushoz. Hiszen – már elnézést a hasonlatért, de hogyha A hasonlít
B-hez, viszont B nem hasonlít A-hoz, hát, akkor ott nincs is hasonlóság, és
értelmetlen az egész beszéd. tehát az embernek hasonlóvá kell lennie Jézushoz
abban, abban, hogy Ő utána a maga részéről neki is le kell győznie a rosszat a
maga életében, úgy, ahogy Jézus legyőzte a világ életében. És Jézus pedig nem
teljhatalmával, isteni teljhatalmával győzött, hiszen arról lemondott, amikor
emberré lett, eggyé közülünk, arról lemondott, hanem az isteni teljhatalma
nélkül, valóban emberként győzte le a sátánt és a rosszat. Ezért nekünk is
embereknek tudni kell legyőzni, és akkor vagyunk hozzá hasonlók. De, azok akik
hívek maradnak Krisztushoz le is győzik, maguk is legyőzik a sátánt, a rosszat
az életükben. És pedig olvassuk – nagyon mélyenszántóan – a Jelenések Könyvében
a 12. fejezet 11-es versében, hogyan? Az igazak legyőzik a sátánt a Bárány Vére
által, tanúságtételük igéje által, meg az által, hogy nem kímélik életüket
mindhalálig. Nézzük ezt a hármat. Hogyan győzzük le a rosszat, hogyan győzzük
mi le a rosszat? Első, a Bárány Vére által, vagyis annak biztos tudatában, hogy
Krisztusnak, a Báránynak a Vére, az áldozatul odaadott élete már megszerezte
nekünk a győzelmet és a hatalmat a gonosz felett. A gonosz nem uralkodhat többé
az életünkben, hogyha mi nem akarjuk, és letudjuk győzni. Igen, ezt teszi a
Bárány Vére. A másik, tanúságtételük igéi által győzik le a gonoszt Jézusnak a
tanítványai, vagyis azzal, hogy mindenki előtt, minden körülmények között, és
minden nehézség közepette is vállalják, hogy tanúságot tesznek Istennek,
Krisztusnak a szeretetéről, az Evangéliumról. És harmadszor, legyőzik azzal, –
mondja a Jelenések könyve – hogy nem kímélik az életüket, az erejüket, hanem
cselekszenek. Cselekszenek, odaadják, odaszánják egész valójukat, minden
erejüket Istennek és testvéreiknek a szolgálatára.
Úgy legyen, ámen. Dicsértessék
a Jézus Krisztus!