A keresztény vendégfogadás elemei, ritusok
• befogadás / Mondj Isten hozott, adj egy pohár
vizet
• elfogadás / Szólítsd meg! Miért van Úton?
Milyen utat jár? Merre
tart, mit
keres?Meddig jutott el? /
• tudomásul
vétel / Adj egy szelet kenyeret, egy tubus kenőcsöt!
fizikai gyógyítás, erőgyűjtés segítése, tisztálkodás
lehetősége,
• örömhír,
háladadás / Ünnepelj Vele! Ének, ima,közös vacsora,
együttlét, emlék készítés,
• elcsendesedés / találkozás istennel, ima, pihenés, fizikai
feltöltődés
• elengedés / áldás adás-fogadás, közösen
induljatok - séta
Befogadás
Igyekszünk úgy fogadni a zarándokot, hogy érezze, hogy vártuk:
tisztasággal, vetett ággyal, alap élelmiszerrel felszerelt konyhával, egy pohár
vízzel, kedves mosollyal, jó szóval (törekszünk arra, hogy minél többekhez
tudjunk anyanyelven szólni).
Elfogadás
„Az Ember útra
teremtetett! Keresi a Horizontot.” Kérdezed meg a zarándokot! Magunknak is jó
átgondolnunk – jó, ha a zarándokfogadó maga is zarándok.
1. MIÉRT
VAGY ÚTON? Miért van az úton?
• Hálából
(fogadalom), fájdalom távolítása(betegség, törés, veszteség), vezeklés
• Kihívás
keresés, kíváncsiság!
• Szükség
(a csendre, kimozdulásra, változásra)
2. MILYEN
ÁLLAPOTBAN VAGY AZ ÚTON? Milyen utat jár?
• Épülök
„(még nem éreztem Magam sosem így”)
• Rombolok
(nem tudok kisSZÁLLNI, elengedNI, lazulni”)
• Átalakulok
„(más lettem, mást érzek. Értek, „Istenemre találtam” tudok imádkozni, hallom
szavát”)
Alapvetően fenti 3 féle utat járja az ember: ami
épít az út végén gazdagabb tapasztalatokban, jót tett neki; olyan élmény, ami
az életének szerves része, hozzáad a személyiségéhez
rombol olyan belsö tapasztalatokat szerez,
amik elmossák a személyiségének alapvetö vonásait, anélkül, hogy új vonások
rajzolódnának ki benne; sehová nem vezet; nem tudja a hazautat,
ami
átalakít. teljesen új emberré válik a végére; maga sem ismer magára; a kegyelem
olyan vonásokat rajzolt a személyiségébe, amik korábban nem voltak benne
(megtérések, szerzetesi hivatások
3. MIRE
IRÁNYUL AZ UTAD? Merre tart?
a./ befelé- “Az
Igazság a bensöben lakozik” (Szt Ágoston)
b./ társra,
vezetöre van szükség
c./ a másik
felé- amikor letérek a tervezett útról, megállok valaki mellet, akinek szüksége
van rám (irgalmas szamaritánus)
d./ Isten
felé- rendezzük minden dolgainkat
e./ (Guardini):
külsö út – belsö út - felfelé (Isten felé) – a másik felé
4. MIT
KERESEL AZ ÚTON? Mit keres?
Az ember társas lény – találkozást keres, nem nyugszik,
amíg társat nem talál (zarándoktárssal, zarándokfogadóval).
Minden találkozás elöfeltétele a meghívás, ami a másik
jelenlétéböl adódik: odafigyel rá és szabadon válaszol a meghívásra – létrejön
a találkozás.
Jellemzöi:
Kölcsönösség – két szabadság találkozik, mindkettö
kezdeményez. Ha valamelyik elfojtja a másik hangját, meghiúsul a találkozás. A
másik nemcsak együttmüködik velem, hanem azáltal válik valakivé, hogy közli
magát velem
Intimitás – nem érzelmi értelemben, hanem: a lényünk
központi magja lép találkozásba, a személy (nem csupán a tettek, a szerepek,
képességek)
Túllépni önmagunkon – hagyni, hogy a másik önmaga legyen;
más legyen, mint én
Sosem lezárt – mindig új találkozásokra nyit meg
Tudomásul vétel
Az ember az Istennel való találkozásra van teremtve.
Alapja: szeretetteljes tisztelet
Formája: imádság – dialógus; én-te között, akik arra
törekszenek, hogy találkozzanak, megismerjék és szeressék egymást.
A találkozás ahhoz a felismeréshez vezet, hogy az ember
nyitott a transzcendens felé, a másik felé és önmaga felé.
Örömhír, háladadás
A látható egyházi jelenlét nagyon fontos a
zarándokúton………. Ha lehetőség van arra, hogy ne csak a zarándokszálláson, hanem
útközben is, társként is segítsük a zarándokokat, akkor – tapasztalataink
szerint - azért igen hálásak. Kettesével – hármasával részt veszünk ifjúsági
zarándoklatokon, és szervezünk olyan zarándokutat is, amelyen lelki vezetőként
vagyunk jelen. Az is előfordul, hogy egy-egy növér egy szakaszon elkíséri a
zarándokszállásról reggel továbbinduló zarándokokat. A modern technika lehetövé
teszi a zarádokok virtuális kíséretét is: interneten keresztül tovább is
vezetjük öket belsö útjukon, ha kérik,…………..
közös ima
A zarándokszálláson három imaórát (laudes, vesperás és
kompletórium) közösen végzünk az önkéntesekkel; a laudes és a vesperás a
zarándokok számára is nyitott.
Elcsendesedés
elengedés
…… egy szakaszon elkíséri a zarándokszállásról reggel
továbbinduló zarándokokat. A modern technika lehetővé teszi a zarándokok
virtuális kíséretét is: interneten keresztül tovább is vezetjük őket belső
útjukon, ha kérik, ……
A keresztény vendégfogadás folyamata, szolgáltatásai
A Keresztény vendégfogadás folyamata! Isten hitünk és a
szeretet közösség tartja fenn, az
örömhírt a zarándok fogadók tettei
közvetítik:
első találkozási pont, vagy
második találkozási pont
harmadik találkozási pont
Búcsús, Zarándok fogadás „szolgáltatás” jellemzői:
• Kölcsönösség
– a másik emberjelenlétéböl adódnak (odafigyelsz rá és szabadon
válaszol a meghívásra – létrejön a találkozás)
• Meghittség
– nem érzelmi értelemben, hanem: a lényünk központi magja lép
találkozásba, a személy (nem csupán a tettek, a szerepek, képességek)
• Túllépni
önmagunkon – hagyni, hogy a másik önmaga legyen; más legyen, mint én
• Sosem
lezárt – mindig új találkozásokra nyit meg
Búcsús, Zarándok fogadás „szolgáltatás” formája:
• Imádság
– dialógus; én-te között, akik arra törekszenek, hogy találkozzanak,
megismerjék és szeressék egymást.
Búcsús, Zarándok fogadás „szolgáltatás” attitűdjei:
• Készséges
lelkület – megnyílni a másik hívására
• Bizalom
– rászorultságunk és a másik segítökészsége találkozik
• Párbeszéd
– egyikünk sem birtokolja az igazságot, mindketten keressük
• Szeretet
– aktív közös cselekvő állapot,nem összeolvadás, hanem önátadás
Búcsús, Zarándok fogadás „szolgáltatás” ajándéka:
• A
találkozás, mely ahhoz a felismeréshez vezet, hogy az ember nyitott a
transzcendens felé, a másik felé és önmaga felé.
• Az
örömhír meghallása, tanúság tétele, hirdetése. SZERETET KÖZÖSSÉG
Forrás: Mária Rádió Zarándokvezetőképző tanayag