Dér Katalin: A Messiás 10. rész
A MESSIÁS
PRÓFÉCIÁK, A SZABADÍTÓRÓL, DÉR
KATALIN MŰSORA
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Kedves Hallgatóim, ebben a sorozatunkban
a legutóbbi alkalommal a Messiás születéséről szóló próféciákat kezdtük el
olvasni. Láttuk, hogy ezek azért különösen fontosak, mert amikor a próféták a
Messiás születéséről, egy gyermek születéséről számolnak be, akkor egyúttal a
személyéről is beszélnek, az erkölcsi jelleméről is beszélnek, és hát a
kilétéről, kicsoda a Messiás, erről is beszélnek a születés apropójából. Elég
sok ilyen prófécia van, éppen ezért – és valamennyi ilyen, tehát a
születéspróféciák mind – azok gyermekként mutatják be a Messiást, aki emberként
jön a világra, ember, és ugyanakkor valamiképpen Istennel azonos vagy olyan,
mint Isten, isteni tulajdonságai vannak vagy éppen Istennek a Fia, és így
tovább. Tehát ember és isteni Személy egyúttal. Ilyen születéspróféciát Izajás
prófétánál rögtön, szoros egymásutánban hármat is találunk, és olvasunk,
éspedig a 7. fejezetben, meg 9.-ben és a 11. fejezetben, Izajás könyve. Ez a
próféta, az úgynevezett első Izajás, ahogy a teológusok nevezik vagy proto
Izajás, aki az elsőtől a 39.-ig fejezetig a szerzője ennek a műnek, a
sugalmazott szerzője. Míg a többi, következő részt, tehát a 40. fejezettől az
54. fejezetig, azt az úgynevezett második Izajás, deutero Izajás, szerezte – a
sugalmazás hatására – és aztán az 55. fejezettől a könyv végéig ismét más vagy
leginkább mások, többen, azok, akik szerezték, leírták vagy elmondták az ottani
próféciákat. Tehát a lényeg az, hogy ez az első Izajás, ő még a VIII. században
élt Krisztus előtt, abban az időben, amikor Mezopotámia térségében Asszíria
éppen felemelkedőben volt, és elkezdett nagy birodalmat építeni, és
terjeszkedni a Közel-keleten. No, az ott élő kis népek erre kétségbe estek, és
megoldásokat próbáltak keresni, így Izrael, a Szentföldnek az északi része,
északi ország, Izraelnek a királya szövetséget kötött Szíriával – Damaszkusz
főváros – tehát Szíriával, az asszír veszedelem ellen. Egy ilyen védelmi
szövetség akart ez lenni. És az volt a szándékuk, – tehát Izraelnek és
Szíriának – hogy ebbe bevonják a déli országrészt, Júdát is. Júda királya ebben
az időben Ácház volt, aki nem hajlott a csatlakozásra és nem akart, nem volt
hajlandó csatlakozni. Amire az történt, hogy Izrael és Szíria együttesen
megtámadták a kicsiny Júdát, hogy így kényszerítsék bele a szövetségbe. Ez a
háború 734-ben és 733-ban tartott Krisztus előtt, és az a neve, hogy Szír
Efrimita vagyis Szír Izraeli háború Júda ellen. Ácház király ekkoriban 20 év
körül volt. Nagyon fiatal volt, és nem is volt módjában az, hogy ő önállóan
hozzon döntéseket. Tehát teljes tanácstalanság lett rajta úrrá, hogy ő most mit
tegyen ebben a helyzetben, amikor az ellenséges hadak egyre közelebb nyomulnak
Jeruzsálemhez. Végül úgy döntött, hogy nem csatlakozik a szövetséghez, hanem,
hanem segítséget kér a közös ellenségtől, Asszíriától – amely ugye, már éppen
nagyhatalommá kezd válni – Asszíriától. Ekkor találkozik Izajás próféta a
királlyal. És Isten ekkor sugalmazza ezt a bizonyos három születéspróféciát, a
Messiás születéséről. A történetnek a vége pedig a következő. Isten hiába
tanácsolja Ácház királynak, hogy óvakodjék Asszíriától, és hogy inkább Tőle, az
Úrtól kérjen segítséget. Ácház erre nem hajlandó, nem akar hallgatni Istenre,
aminek a vége természetesen csakis katasztrófa lehet. Az történik, hogy Júda
Asszíriának, az Asszír Hatalomnak az adófizetőjévé válik, alantasává válik.
Nagymértékben elkezdenek terjedni az asszír, pogány kultuszok, a Jahve hit
helyébe, meg az ezzel együtt járó emberáldozatok, sőt gyermekáldozatok,
borzalom. Ácház király, gyakorlatilag bezáratta a jeruzsálemi templomot
Asszíria kedvéért, sőt a Királyoknak a 2. könyve, a 16. fejezetben azt mondja,
hogy a saját fiát feláldozta a bálványoknak az oltárán, borzalmas, a saját fiát.
Nos, tehát Isten erre a nagyon válságos történelmi helyzetre reagál ebben a
három születéspróféciában. Úgyhogy ezek a próféciák igazából történeti
próféciák, szorosan a konkrét közel jövőre vonatkoznak, erre a válságra
vonatkoznak, de közben Isten ígéretet tesz egy csodálatos gyermeknek a
születésére. És mind a három prófécia erről a gyermekről szól. Tehát azt
látjuk, hogy kőkemény kortörténeti próféciákban, ugyanakkor, Isten a Messiásról
ad kinyilatkoztatást. És, ahogy mondtam minden próféciában az a lényeg, hogy ez
a Messiás gyermekként jön a világra. Hiszen így kezdődik a 7. fejezetben a
prófécia:
Íme a szűz fogan és
fiút szül, Immánuel lesz a neve (velünk az Isten).
A 9. fejezetben azt mondja: gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk.
És a 11. fejezetben ugyanezt képpel mondja: vessző szál, kél Izáj törzsökéből, hajtás
sarjad gyökeréből. Izáj, vagyis ugye Dávid édesapja, a Dávid ház
sarja lesz a Messiás. Tehát mindenütt ez van, hogy gyermek lesz, gyermekként
születik meg.
Na, most én nem tudok az idő rövidsége miatt mind a három próféciáról
beszélni, hanem csak a középsőről, a 9. fejezetben találhatóról, azért mert
mindegyik prófécia külön-külön olyan nagy súlyú, hogy énnekem kedves hallgatóim
nem volna szívem összecsapni ezeket. Úgyhogy inkább kiválasztottam egyet, a 9.
fejezetben, az elsőtől a 9. versig tart ez a prófécia, és azt szeretném
részletezni. Persze ismerjük, mint ahogy a másik kettőt is, jól ismerjük a misékről,
de most azért én felolvasnám. Tehát Izajás könyve 9. fejezet, első verstől:
A nép, amely sötétségben jár
1A
nép, amely sötétségben jár, nagy világosságot lát; akik a halál árnyékának
országában ülnek, azokra világosság ragyog. 2Megsokasítod
az ujjongást, megnöveled az örömet; örvendeznek színed előtt, ahogyan
örvendeznek aratáskor, és amint ujjonganak, akik a zsákmányt osztják. 3Mert
összetöröd terhes igáját a vállára nehezedő botot, és sanyargatójának pálcáját,
mint Midián napján. 4Mert minden dübörögve menetelő katonacipő és
minden vérben megforgatott ruha elégetésre kerül (el lesz égetve), tűz martaléka lesz.
5Mert
gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk; az ő vállára kerül az uralom, és
így fogják hívni a nevét: Csodálatos Tanácsos (tehát tanácsos, nem tanácsadó), Csodálatos
Tanácsos, Erős Isten, Örökkévalóság Atyja, Béke Fejedelme. 6Uralma
növekedésének és a békének nem lesz vége Dávid trónján és királysága fölött, mert
megszilárdítja azt és megerősíti azt joggal és igazsággal, mostantól fogva
mindörökké. A Seregek Urának féltő szeretete műveli ezt.
Eddig tehát a prófécia. Nagyon sok
minden fontos dolog lenne itt, de kettő a lényege. Két dolgot szeretnék
kiemelni, ami a próféciának a lényege. Az egyik az, hogy ez kiábrázolja, előre
vetíti a megváltásnak a teljes menetét, 700, majdnem 800 évvel korábban. A
másik döbbenetes dolog pedig, hogy ugyancsak 7-800 évvel korábban, egy pontos,
hajszálpontos, precíz földrajzi leírást ad Jézus Krisztusnak, a Messiásnak a
működési területéről, ez egy földrajzi leírás, hogy hol fog működni, döbbenetes.
Tehát a prófécia úgy kezdődik, hogy örül a nép, örül a nép, azért, mert
ugye megszabadult, és ennek az örömnek a végső oka, a legmélyebb oka az, hogy
egy gyermek születik, gyermek
születik nékünk. Ez a gyermek ugye, aki születik, ember lesz, ez
világos, de közben olyan felség címeket ad neki a próféta, amelyek csak Istenre
vonatkozhatnak. Négy ilyet olvasunk, Csodálatos
Tanácsos (majd ezt megfogom magyarázni), Erős Isten, Örökkévalóság Atyja, és Béke
Fejedelme. Hát ez a négy vonás, ez körülírja vagy lerajzolja a
megváltásnak az egész lényegét. Úgyhogy, kezdem akkor, végig megyünk a négy
isteni vonáson. Az első azt mondja, hogy ez a gyermek Csodálatos Tanácsos lesz. Nem tanácsadó, mert nem arról van szó, hogy az embernek, hogy
nekünk ad tanácsot valamilyen nehéz helyzetünkben, vagy ha tanácstalanok
vagyunk, mert ugyan ez is igaz, de ezt nem nevezném úgy annyira csodálatosnak,
azonban nem erről van szó. De, kezdem ott, hogy ha erről az isteni gyermekről
négy vonást akarnék mondani, amelyek az isteni jellegét leírják, négyet, és nem
ötöt vagy nyolcat, akkor hogy kerül ide ez az egész tanács dolog, ez miért
olyan fontos, és főleg miért van a felsorolásunknak az első helyén, rögtön az
élén, mint, ami kvázi a legfontosabb? No, tehát nem arról van szó, hogy nekünk
ad tanácsot a Messiás, habár ez is igaz, hanem ugye, érezzük, amikor olvassuk,
hogy azért ennél sokkal magasabb szinten van ez az egész prófécia, mint, hogy
nekünk a kis dolgainkban tanácsot ad a Messiás. Tehát ez egy magasabb, egy
spirituálisabb szinten van ennél. Valóban, Zakariás prófétánál a 6. fejezet 12.
és 13. versében olvasunk, egy titokzatos mennyei tanácskozásról, amelyet a
próféta így nevez, hogy a béke, a békesség tanácskozása, és ezen, írja a
Seregek Ura meg a Csemete tanácskoznak. Tehát köztük folyik a tanácskozás,
Isten, a Seregek Ura meg az Ő Fia, a Csemete, ők megtanácskozzák a mennyben a
megváltásnak a tervét, ez a békesség tanácskozása, hogy hogyan lehet Istent az
emberrel, az embert az Istennel kibékíteni. Hiszen ugye, kedves hallgatóim, ha
belegondolunk ugye, ugye ez világos, hogy Isten a megváltást nem a Fiú akarata
ellenére, vagy akarata nélkül akarta véghezvinni, hanem ők ketten
megtanácskozzák, valamikor az idő kezdete előtt vagy nem tudom mikor, megszövik
ezt a tervet, kikovácsolják a megváltás tervét, ők ketten, a Seregek Ura és a
Csemete. Na, ezt tényleg joggal mondja a próféta, hogy ez Csodálatos Tanácsos, tehát az, aki Istennel megtanácskozza a megváltás tervét. Hát, ugye ez
nem más, mint a megváltás művének első lépése, a terv. És teljesen világos,
hogy Isten, aki mindenkinek szabad akaratot adott, hát majd nem fogja pont a
Fiától ezt megtagadni, hanem a Fiú ebbe szabad akarattal beleegyezik. Na, most
ezután következik a megvalósítás, terv már megvan, jöhet a megvalósítás a
második jelzőben. Azt mondja, Erős Isten, a gyermek Erős Isten vagy Erős Isten lesz. Ez magyarul mit jelent, annyit jelent, hogy ez a gyermek, aki itt
majd megszületik ez Isten Ereje lesz, Isten Ereje lesz, arra, hogy minket
tudjon üdvözíteni az Isten. Hát micsoda erő kellhetett ehhez kedves hallgatóim,
amikor totálisan, teljesen lehetetlennek tűnt, hogy az embert valaha is meg
lehet szabadítani, mert a bűn olyan mélységekre hatolt a természetében, hogy ez
lehetetlennek tűnt. Tehát ezért azt mondja, hogy Isten Ereje, erre a
megváltásra. Egyébként, pedig szóról szóra ugyanazt mondja itt a próféta, amit
a Római levélben a Pál apostol is mond, az első fejezet 16. versében. Ami úgy
kezdődik, hogy: „Nem szégyellem az Evangéliumot – hát az Evangélium, az kicsoda,
nem más, mint, Jézus Krisztus, a jó hír, az örömhír, a megváltásnak a hírei, Jézus
Krisztus – tehát azt is mondhatná Pál, és én így is folytatom: Nem szégyellem a
Krisztus Jézust, mert Isten Ereje Ő mindenkinek az üdvözítésére, aki
hisz. Látjuk, ugyanazt mondja, hogy Isten Ereje, Erős
Isten, és Isten csak így, a Fiú áldozata árán tud minket
megmenteni, és Őneki nincs más Ereje az üdvözítésre, csak a Fiú. No, hát ha ez
megvan, akkor lássuk, hogy ebből mi következik, az embernek az örök élete.
Bizony ám, jön is rögtön a harmadik jelző, azt mondja, hogy a gyermek az Örökkévalóság Atyja. Na, most ez megint micsoda? Ugye, eddig az egész prófécia egy gyerekről
szól, és egyébként is van a Fiúisten, meg van az Atyaisten, és ezeket nem kell
összekeverni, abból csak a baj van, teológiai gubancok csőstül, meg
Szentháromságbeli viták, amelyektől zeng az egész Egyháztörténet. Szóval, miről
van itt szó? Arról van szó, hogy ez a gyermek úgy Atyja az Örökkévalóságnak,
hogy az eredete, ahogy egy Atya eredete a gyereknek. Tehát, hogy Ő az örök
életnek a forrása, ez a gyermek. És aztán jön az utolsó, a negyedik jelző a
gyermek a Békének a Fejedelme, Béke
Fejedelme. Ugyanis ez az örökkévalóság, amiről az előbb szó
volt, ez azt jelenti, hogy Istennel közösségben élt, harmonikus élet, ahol,
tehát, amit a béke ural. Mert harmonikus az élet Istennel közösségben, ez az
igazi béke. Tehát nem a háborúnak a hiánya, az, hogy most éppen nincsen háború,
hanem a bibliai „salom” fejezi ezt ki, amikor nincs is ok a háborúra. Mert az
emberiség, az harmóniában él Istennel, akik üdvözültek. Ez olyannyira így van,
hogy a prófécia – zseniális kép – azt fejezi ki, hogy a háborús kellékekre soha
többet nem is lesz szükség, nem is lesz háború soha, mert nincs rá ok. Ezért,
tehát a katonaruhákat, meg a bakancsokat, meg a fegyvereket, meg minden katonai
felszerelést elégetnek a próféciában, tűzre vetnek a próféciában. Na, hát így
beszél az Isten kedves hallgatóim, miközben pedig ebben az időben háborúk
dúlnak ugye, az egész Szentföldön. Csodálatos Tanácsos, aki eltervezi Istennel
a megváltást. Erős Isten a mi üdvözítésünkre. Az Örökkévalóság Atyja, az örök
élet forrása, és a Béke Fejedelme. Ez a négy vonás mit mond nekünk? Nemcsak azt
mondja, hogy a gyermek isteni Személy, mert ilyen tulajdonságai vannak, hanem
tartalmazza a megváltásnak a nagy ívű tervrajzát is, a nagyléptékű vázlatát is,
ez a négy dolog. No, hát ez az egyik hatalmas prófécia itten. A másik pedig az,
hogy tulajdonképpen a prófécia nem is itt kezdődik, hanem még a 8. fejezetnek
az utolsó versében, a 22-es versben, ezt is felolvasom, bocsánat a 23. versben:
A korábbi időben Isten
megalázta Zebulon földjét és Naftali
földjét. De az utolsó időben megdicsőíti a Tengerhez vezető utat, a Jordánon
túli vidéket, meg a pogányok Galileáját. És akkor itt kezdődik, hogy: A nép, amely
sötétségben jár – tehát ez a nép, akiről itt beszél, annak nagy
világosság támad. Tehát, ahogyan Isten korábban bizonyos térségeket a
Szentföldön belül megalázott, úgy ugyanezeket az utolsó időben majd
megdicsőíti. Na, most nézzük, hogy – tehát Zebulon földje, Naftali földje, Tenger útja, Jordánon túli
vidék, és a pogányok Galileája. Kérem szépen, hát mit keres itt ez a
sok-sok földrajzi név? Miért kell ez ide egyáltalán? Mert mit írnak le ezek, de
nagyon pontosan? Jézus működési területét, földrajzilag pontosan, fő működési területét.
Hát mondom sorban, Zebulon és Naftali, ezeknek a törzseknek a
területe északon volt Izrael területén, sötét elpogányosodott vidék, sőt
Galilea két szomszédja volt ez nyugatra illetőleg északra, tehát Galilea
közelében, ez az egyik. A Tenger útja, ez a következő, hát a Genezáreti
tavat mondták tengernek a zsidók, és vagy Galileai tavat másik nevén, ezt
nevezték tengernek. Hát, Jézus ugye e körül járkálva szedegeti össze az Ő
tanítványait, akik ottan halásznak. Ezért mondja úgy, hogy a Tenger útja,
az út, amelyik körbe vezet a parton, és ott járkál Jézus, és szedi össze a
tanítványait. Utána azt mondja a Jordánon túli vidék, tehát a Jordántól keletre.
Bizony Jézus át-átment időnként oda, hogy csak egy példát mondjak a gerázai
megszállottat, Ő ott gyógyította meg a Jordánon túli vidéken, szörnyen
elpogányosodott térség. És végül a pogányok Galileája azt mondja. Hát, ezt nem kell
magyaráznom, Galilea. Tehát Jézus fő működési területét írja le, és nem elég
neki egy, hanem mindjárt öt földrajzi megjelölést ad, hogy nehogy el tessenek
téveszteni, hogy az olvasó nehogy eltévessze, hogy igen, itt fog fellépni a
Messiás. Itt kezd működni, és élete nagy részében itt is működött Jézus, nem
Jeruzsálemben, nem a szent déli országban, a papok, főpapok meg Leviták, meg
írástudók honában, hanem a sötét északon, amelyik több évszázada el volt
pogányosodva, tele volt pogányokkal. 7-800 évvel előbb, mint ez bekövetkezett,
ezt leírja öt földrajzi fogalommal, óriási, kedves hallgatóim. Én legalább is
el vagyok bűvölve ettől.
Na, most kedves
hallgatóim a kérdés az, hogy Jézus tudta-e magáról mindezt, ezeknek a
próféciáknak az értelmét? Hogyan értette meg, hogyan vonatkoztatta ezeket
magára, vagy a látszólag ellentétes próféciákat, hogy Ő a Messiás Isten Fia és
Emberfia, hogy Oroszlán és áldozati Bárány, hogy szenvedő Szolga és Király,
hogy legyőzött, mégis győzedelmes? Hogy rendezte ezt le magában? Milyen volt
Jézusnak az önképe? Erről lesz szó a következő alkalommal. Nagyon érdekes,
várom akkor is kedves hallgatóimat.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!